söndag 18 mars 2007

Vi har nog nått gränsen

Vi sparar så pass mycket att det inte går att spara mer nu tror jag. Eftersom vi inte köper nånting alls så finns det liksom inget mer att dra in på. Busskorten givetvis, men nu är det ju i princip vår så vi kommer antagligen inte att köpa fler månadskort förrän i november eller så. Det blir sju månader utan månadskort och för två personer blir det 8400 kronor som vi sparar på det. Cykla är ju nästan gratis om man har en billig cykel. En och annan punka men inga större grejer oftast.

Maten har jag pratat om förut och där tänker vi inte snåla mer än nu. Vi köper mat för ca 1300 per månad och då äter vi ändå väldigt god mat. En liten anledning till att det inte blir mer än så är att vi båda får gratis frukt på jobbet, så vi slipper köpa frukt förutom på helgerna.

Kläder är nåt som jag själv inte är ett dugg intresserad av och jag brukar bara köpa nytt när det gamla gått sönder i princip. Min sambo är dock tjej och för dom funkar det lite annorlunda. Hon får köpa hur mycket hon vill men som tur är så är hon ju minst lika snål som jag så det blir inte så mycket, i alla fall inget onödigt.

Trots detta så tycker jag ändå att ca 7000 i månaden i utgifter känns ganska mycket och det vore kul att kunna klara sig på mindre än så.

2 kommentarer:

Fredrik Persson sa...

1300:-/mån för två personer är imponerande! Vad äter ni för mat? Jag och min sambo har svårt att komma under 2000:-/mån, trots att vi försöker.

Snåljåp sa...

Jag blev också ganska förvånad över att det var så lite. När jag räknade efter en månad för ett år sen så låg vi på ca 2000 men då köpte vi även ganska mycket frukt, nu får vi det gratis på jobbet.

Annars försöker vi mest köpa det som är billigt just nu, försök att ha som mål att inte köpa nåt till ordinarie pris utan rätta maten efter det som säljs billigt i affären. Det gör en hel del tror jag. Vi snålar även en hel del på tex kött och äter aldrig lövbiff eller entrecote eller annat dyrt.

Om något är extremt billigt nån gång, köp massor och lägg i frysen.

Jag ska räkna efter även i fortsättningen och se om det blir så lågt som 1300 igen eller om det var en tillfällighet.