lördag 10 mars 2007

Långt till lön

Veckorna går väldigt snabbt tycker jag, måndagen känns lite seg men så svischar dagarna bara förbi och så är det helg igen. Däremot är det extremt lång tid mellan löneutbetalningarna! Min sambo (och alla andra i hela världen?) tycker samma sak och när halva månaden har gått så brukar vi beklaga oss över att det tar sån jäkla tid innan nästa lön kommer. Det är kul att se högen av pengar växa!

Jag har läst att i en del stater i USA så är det lag på att arbetsgivarna måste betala ut lön minst varannan vecka. Det kanske vore bättre för många människor som har dålig ekonomi, så slipper dom vara panka så länge plus att dom inte känner sig lika rika den 25:e...

2 kommentarer:

Fredrik Persson sa...

Det var inte så länge sedan vi hade det på det viset. Min morfar, född på 20-talet, fick veckolön när han var ung. Om jag förstått det rätt så gick det inte att ha längre perioder än så, då arbetarna satte sprätt på pengar alldeles för fort.

Vi kanske har mognat som människor sedan dess?

Snåljåp sa...

Hoppas det, men jag tvivlar faktiskt. För vissa skulle det nog vara bra med lön oftare så de inte får så stor summa varje gång. Fast för mig kvittar det, summan är ju densamma och om man har koll på sin ekonomi så ska det ju inte spela nån roll.