torsdag 22 mars 2007

Är kollegor bra?

Alltså i ett projekt eller företag man tänker starta, är det bra att hitta samarbetspartners att jobba tillsammans med eller ska man försöka göra det ensam? Jag tilltalas mest av att göra allt helt själv och slippa ta hänsyn till andra och kanske framförallt slippa dela vinsten.

Men en kollega kanske är duktig och kan saker som man själv inte har nån koll på, han kanske har en massa bra kontakter osv.

Trots det så har jag en känsla av att det väldigt lätt kan bli problem om man är två för det kommer säkert tillfällen då man inte är överens om hur man ska fortsätta och då kan det kanske bli lite dålig stämning om man har riktigt otur.

Anledningen till att jag funderar på det här är att jag har ventilerat en av mina idéer för en bekant och han tyckte för det första att det var en bra idé, men han erbjöd sig även att vara med på projektet och pratade ganska entusiastiskt om allt han kunde göra. Eftersom jag inte har några programmeringskunskaper så skulle han i det här fallet bli den som får kontroll över allt eftersom det skulle bli han som kodade allting. Så långt verkar ju i och för sig allt väldigt bra, ”gratis” programmerare och blir det vinst så delar vi lika. 50% av nånting är väl trots allt bättre än 100% av ingenting...
Men jag vet för det första inte om jag vill driva företag tillsammans med den här killen, det känns inte speciellt lockande av flera olika orsaker.

Fast jag kanske måste våga chansa lite, det kan ju bli hur bra som helst också.

4 kommentarer:

Admin sa...

Jag tror att nyckeln är att man måste komplettera varandra. Exempelvis fungerar kombinationen bra säljare/bra kodare perfekt. Det allra viktigaste måste dock vara att man litar på varandra och att man har samma visioner vad det gäller företaget. Det funkar ju inte om en tänkt sig att satsa heltid och lite till på företaget medan den andra gör lite när han/hon känner för det. Det funkar heller inte om man inte är överens om vad man vill åstadkomma, d v s produkten.

I ditt fall känns det som att ni måste komma överens om vad exakt ni vill göra och hur mycket tid och energi ni båda vill lägga på det för att det ska funka.

Johan sa...

Starta varsitt företag och ha ett samarbete med varandra. Blir det då så att Ni av någon anledning bryter med varandra så har Du kvar Ditt företag med möjlighet att fortsätta. Du slipper även diskutera om hur pengar och annat ska disponeras i företaget då Du har ett eget. Gör upp om ett avtal mellan de båda företagena om ersättning för nedlagd tid och eventuell delning av vinst mm.

Anonym sa...

Det finns både för-och nackdelar med att ta in en kollega.
I ditt fall tycker jag att du ska gå efter magkänslan till stor del, jag reagerade på det du skrev om samarbetet - det verkar inte kännas helt okej?
Kolla också noga upp vilka rättigheter du kommer att ha till t ex nya datarutiner eller programmeringar - har du något nytt och unikt på G, som han kommer att utföra? Se till att inte han lägger beslag på eventuella rättigheter till dessa.

Mvh, Ingela

Snåljåp sa...

Tack för tipsen! Jag ska tänka över allting väldigt noga och försöka lösa det på bästa sätt.