torsdag 15 mars 2007

Varför plötsligt spara så mycket?

Någon kanske undrar varför vi började spara så sent som för ett knappt år sen. Även om vi båda var studenter innan så har jag ändå jobbat i 5-6 år innan det så jag skulle kunna ha sparat ihop en bra summa, men så blev det inte. Under min uppväxt så fick jag hela tiden höra att man inte kunde bli rik av vanligt arbete, så det var ingen idé att ens försöka. Den ”sanningen” fick väl mig att inte anstränga mig det minsta och jag levde ganska kortsiktigt även om jag alltid har varit ganska sparsam även tidigare. Men pengarna jag sparat har jag då köpt grejer för, som bil, dyr tv och stereoutrustning osv.

Min sambo som jag träffade för några år sen har aldrig jobbat och tjänat pengar tidigare, men hennes föräldrar har varit väldigt sparsamma och nästintill rika trots två väldigt låga inkomster. Först tyckte jag det där lät väldigt konstigt och undrade för mig själv hur dom ”egentligen” hade fått tag på alla pengar. Det har dock gått upp för mig att de faktiskt har sparat ihop alla pengar själva under lång tid och det har varit möjligt eftersom de lever mycket billigt.

Allting startade när vi båda fick jobb efter studierna våren 2006 och vårt mål var då att ha råd till kontantinsatsen på en lägenhet. Oftast behöver man ju betala 10% och det motsvarade ca 150 tusen enligt våra planer. Det gick rätt fort att få ihop så mycket och sen har det bara rullat på av sig självt, samtidigt har våra krav på lägenhet ökat en del så nu kollar vi på betydligt större än tidigare.

Det har varit väldigt lärorikt för mig att studera min sambo och hennes föräldrars beteende för så snålt trodde jag ingen kunde leva över huvud taget! Det är inte heller så att de aldrig ”unnar sig” något fint utan de lever till synes ganska vanligt men prioriterar bort allting som inte är nödvändigt och genom det har de lyckats samla ihop rätt mycket pengar. Det är faktiskt ganska enkelt. Så nu vet jag verkligen att det går att bli rik på ett vanligt jobb, synd att jag inte kom på det tio år tidigare.

3 kommentarer:

Admin sa...

Hur gamla är ni? Om man får fråga:)

Admin sa...

Appropå kul grejer man får höra under uppväxten har jag fått höra att "ingen bor i hyresrätt" och "det finns inga hyresrätter" så jag trodde helt seriöst att det inte var någon idé att ställa sig i bostadskön.

Tur man inte nöjde sig med det utan tog reda på hur det verkligen låg till själv.

Snåljåp sa...

Jag är drygt 30 och tjejen 25.

Man ska inte lyssna för mycket på andra människor, det är en sak jag har lärt mig i alla fall (i diverse olika sammanhang). Man kan ta intryck av dom men inte ta allt som sanning. Ofta är det ju ganska lätt att tänka efter/räkna ut/kolla upp nåt själv.