måndag 5 mars 2007

Hur räknar man ut sin förmögenhet?

Förmögenheten är väl tillgångarna minus skulderna, och nu när jag mest har pengar på banken så är det ju lätt att räkna ut hur mycket jag har. Men sen när vi köper lägenhet så försvinner alla pengar och istället sitter vi med lån på ett par miljoner och en lägenhet. Hur värderar man den löpande? Man kan väl räkna med att värdet sjunker så fort man köpt den eftersom den kund som var villig att betala högst försvann från marknaden (dvs jag) och skulle jag sälja direkt så lär jag väl inte få ut samma pris för den. Fast det resonemanget är nog bara aktuellt just efter köpet. Frågan kvarstår dock, hur värderar man lägenheten dag för dag? Jag vill gärna göra en månadsrapport och kunna se hur mina tillgångar utvecklar sig men det känns svårt att få nåt exakt värde så jag får göra en uppskattning och runda av neråt ganska mycket för att få ett så pass realistiskt värde som möjligt.

Nån som har nåt tips om hur man har bra koll på värdet på sin lägenhet?

5 kommentarer:

Fredrik Persson sa...

Jag har för mig att Privata Affärer regelbundet presenterar prisutvecklingen på bostadsmarknaden. Där kan man kolla.

Hemnet.se har en tjänst där man kan få se priser på de senaste köpen av bostadsrätter inom ett visst område, men det kostar 100:-/sökning.

Ytterligare en metod är om du få löpande info av sin bostadsrättsföreingen om priser på sålda lägenheter.

Men i slutändan så vet du ju ändå aldrig värdet på din lägenhet om du inte säljer den. Det enda du kan göra är att försöka få till en kvalificerad gissning.

Admin sa...

Hemnet är mitt bästa tips också, "värdet" kan ofta vara betydligt lägre än försäljningspriset så det sistnämnda är mer intressant.

Snåljåp sa...

Tack för tipsen. Fast det blir lite trist när jag ska räkna ut hur mycket jag har och kan som bäst säga till exempel "ca 100000" istället för "107657,30". Det blir lite tråkigare att skriva månadsrapport, men det kanske är ett litet lyxproblem.. :)

Anonym sa...

Du får väl en värdeuppgift från bostadsrättsföreningen inför varje deklaration. Ta det värdet (ofta 0). Jag gör så, så får jag inte med några fiktiva värden - för mig är tillgångar bara sådant som ger kassaflöde på årsbasis. Dessutom äger du inte lägenheten, du äger en andel i en förening som har tillgångar och skulder, vilket avspeglar sig i deklarationsuppgiften.

Tusenlappen sa...

Tjena! Jag har en blogg i samma genre som din och undrar om du är sugen på ett länkbyte.

Lägg till min blogg isf som har adressen http://tusenlappen.blogspot.com så lägger jag till din sen.

Lycka till