söndag 4 mars 2007

Tusen idéer men ingen tid

Jag har ingen tid över till att utveckla mina idéer känns det som. Jag kommer hem vid kvart över fem på eftermiddagarna och sen tar det en timme att laga mat och äta. Efter det är det max 4 timmar kvar tills det är dags att gå och sova och på den tiden ska jag hinna med att göra allting, umgås med sambon (och verka intresserad :)), kanske städa eller tvätta ibland, kolla på nåt enstaka program på tv och sen dessutom jobba på mina projekt och idéer för framtiden. På helgerna brukar vi ofta hitta på nåt annat så det blir inte så mycket tid över då heller. De allra flesta projekt jag har baseras på internet på ett eller annat sätt så det blir ju en hel del tid framför datorn. Ett problem är att när jag väl har tid och sätter mig ner med något så jobbar jag väldigt ineffektivt så det tar alldeles för lång tid.

Jag har minst tre stycken riktigt seriösa idéer på företag som jag gärna skulle vilja dra igång. Men grejen är ju också att steget från idé till att verkligen dra igång och försöka genomföra det är EXTREMT stort. Kör jag igång så vill jag inte ha ännu ett hobbyprojekt som tar alldeles för mycket tid för alldeles för lite pengar utan då ska det satsas för fullt med guld i sikte! Helst då utan att riskera för mycket pengar.

3 kommentarer:

BostadsJakten sa...

Jag känner igen problemet med att få saker ur händerna, att få något att hända. Vad jag har gjort är att rangordna idéerna efter arbetsåtgång. Jag har flera idéer som jag verkligen vill sjösätta. Några av dessa har jag haft i flera år utan att något hänt. Under februari tog jag och började arbeta med en idé som jag inte tror kommer ge några direkta pengar, kanske i förlängningen men inte omedelbart. Anledningen till att jag började med den är att jag räknar att det kommer ta under 50 timmar att få den klar. De andra idéerna räknar jag 3-400 timmar på.

Att göra på detta sätt tränar hjärnan till att slutföra. Om jag lyckas sjösätta EN idé klarar jag av att sjösätta en annan idé också! Detta är den stora skillnande mellan de som lyckas och de som inte gör det. Idéer har alla men få genomför dem.

Jag ser fram mot att får höra mer om projekten.

Snåljåp sa...

Tack för tipset! Jag ska gå igenom alla idéer och se vilken som verkar enklast och sen helt enkelt ta mig i kragen och sätta igång. Nu blev jag väldigt sugen på att börja faktiskt!

Jenny sa...

Tänk ut vad ditt mål är, och fundera sedan ut vilket det allra första steget för att nå ditt mål är. Ta det steget, hur litet det än är, och fortsätt så tills du har nått ditt mål.

De små stegen i projektet gör det enklare att driva det hela framåt, och man får varje dag en kick av att ha nåt målet för den dagen!