måndag 26 mars 2007

Var målmedveten

När man väl har bestämt sig för att spara så är det nog ett måste att ha ett tydligt mål. När man väl har satt igång och sparat så vill man nog väldigt gärna att det ska leda till något, annars kan nog många uppleva det som om man drar ner på sin livskvalitet helt i onödan. Det tar tid att spara, man blir inte rik på ett år utan det gäller att hålla på länge, det tar kanske 15-20 år innan man kan ta ett steg tillbaka och upptäcka att man nått en bra bit. Så länge vill man kanske inte leva på existensminimum om man inte har något riktigt kul att se fram emot.

Min och min sambos mål har ändrats lite med tiden tror jag. Från början var målet att spara ihop till 10% av värdet på en lägenhet så vi kunde låna pengar och köpa en. Dit nådde vi på mindre än ett halvår och vårt uttalade mål nu är att äga lägenheten utan lån, dvs 2,4 miljoner. Det kommer att ta fem år till om vi håller samma takt som nu, men det tvivlar jag i och för sig på att vi kan eftersom vi får ökade kostnader i och med lägenheten. 10 år är dock helt möjligt.

Om 10 år, när vi är skuldfria, så har förhoppningsvis värdet på lägenheten ökat med 100% (om jag får bestämma) och det skulle innebära att vi har ca 5 miljoner om vi säljer den. Det är väl i underkant för att kalla sig ekonomiskt oberoende så jag tycker vi siktar på fem till och nöjer oss inte förrän vi har tillgångar på sammanlagt 10 miljoner.

Inga kommentarer: