torsdag 1 mars 2007

Spara åt barnen?

Så småningom lär det väl komma barn och då är det nog inte troligt att det går att spara lika mycket som nu. Det gör inget, men det jag har funderat över är hur man ska hantera barnens sparande. Ska jag spara en summa åt dem varje månad och sen ge allt till dem när de fyller 18? Det tycker jag inte är en bra idé faktiskt. Jag vill givetvis att de ska ha det bra men de måste lära sig vad pengar är, hur man tjänar pengar och hur man eventuellt blir rik i framtiden. Jag vill att de ska lära sig allt detta tidigare än jag själv gjorde och förhoppningsvis börja spara/jobba på sin egen förmögenhet istället för att jag ska servera allt åt dom (om jag nu har den möjligheten). Givetvis ska jag se till att de har det så bra som möjligt hemma men jag vill inte uppfostra några bortskämda lata barn som inte förstår värdet av pengar.

4 kommentarer:

Fredrik Persson sa...

Man ska komma ihåg att, eftersom gåvoskatten och arvsskatten inte finns längre, så är i princip alla spara-åt-barnen-taktiker från förr helt meningslösa.

Det finns få (jag kommer inte på någon) anledningar att öppna konto i barnens namn och föra över pengar dit.

Hur man uppfostrar sina barn så att de förstår värdet av pengar och att att de inte blir slösaktiga drumlar, det vill jag också veta.

Snåljåp sa...

Ja, om jag skulle ha sparat åt barnen skulle jag ha gjort det i mitt eget namn och inte i deras oavsett gåvoskatt eller inte. Man kan ju få problem med ekonomin nån gång så man behöver använda pengarna.

Det där med uppfostran verkar lite krångligt, och även om man gör rätt kan det nog bli fel... man ska nog inte anstränga sig FÖR mycket heller.

Anonym sa...

Jag sparar till våra tre barn i en östeuropa fond. det gör jag i deras namn. Jag behöver inte betala kapitalskatt på de utdelningar de får för sina fondandelar.I övrigt vet jag inte några andra skäl till att spara i barnens namn.
Min 8-åring får 25 kr i veckopeng. Hon kan köpa godis för dem. Hon får köpa godis för alla pengar, men hon kan också köpa godis för del och spara resten. För pengar hon sparar har jag ytterligare incitament. När hon har sparat ihop 100;- får hon en hundralapp till av mig. Det har resulterat i att hon köper godis för ca 10 spänn och sparar resten. För henne är det otroligt motiverande.
Vi behöver byta bil inom ett par månader och dp sa vi till barnen att vi ska låta bli att köpa onödiga saker, för att kunna spara ihop pengar till bilen. De påminner om det ofta och säger: Vi behöver inte köpa X så vi kan köpa bilen snabbare.
Barnen är förtjusta i heliumballonger, men jag har inte lust att betala 60-80 spänn för en sån. Så jag brukar säga, för de pengar kan ni köpa 1 kg godis eller det blir 2 - 3 åk på åktransaktioner. Vi relaterar till de saker de kan förstå och det brukar fungera jättebra.
LR

Snåljåp sa...

Det låter smart! De verkar förstå ordentligt vad pengar är till för och vad man kan uppnå genom att spara. Du verkar ha kommit på en bra metod där, jag ska komma ihåg det och använda på mina barn sen.