tisdag 27 mars 2007

Beslutsångest

Eftersom det nu är mer än ett år kvar tills vi måste betala lägenheten (minus 100 tusen som vi redan betalat) så innebär det ju att vi kommer att ha en hel del pengar att placera. Jag vågar knappt placera dom på börsen, för tänk om det skulle komma en krasch snart! Eftersom vi måste ha dessa pengar till lägenheten så vill jag ha minimal risk och då återstår väl nästan bara bankkontot. Skandiabanken ger 2,75 % just nu och om man binder upp pengarna i 1 år får man 3,25% istället. Det kanske vore nåt, det är ju helt säkert i alla fall. Det ger i och för sig inte många tusenlappar i vinst, men jag tror jag skulle sova bättre på nätterna jämfört med att ha pengarna i nån Ryssland-fond eller liknande.

5 kommentarer:

Johan sa...

Så här står det på Svea Ekonomis första sida. www.sveaekonomi.se

Spara till en av marknadens högsta räntor. För närvarande 3,75 % från första kronan.

Fredrik Persson sa...

Jag är i samma situation, och jag har satt in pengarna på Svea Ekonomi. Kunde inte hitta högre ränta.

Snåljåp sa...

Jag slår nog till på det jag också! Tack för tipset!

Anonym sa...

Jag har FOREX sparkonto. De har 3.05% ränta (3.21% fr o m 1 april)
Hyfsad ränta om du vill kunna plocka ut pengarna närsomhelst.
Annars kan ju någon typ av obligation med lämplig löptid funka om du ändå inte kommer att röra pengarna under spartiden.

Ingela

Anonym sa...

Kaupthing Bank, 4,5%!