måndag 12 februari 2007

Vad är målet för vårt sparande?

Många kanske undrar vad det egentligen är för mening med att spara så mycket? Man unnar sig inget, går aldrig på bio eller restaurang, köper inget onödigt, osv. Personligen mår jag inte bättre av att konsumera så jag har inga problem med det, men jag vet många som tycker det är hemskt att snåla och inte kunna ”leva”, som de uttrycker det.


Så vad är då målet? Målet för mig och min sambo är till att börja med att äga vårt eget boende utan att ha lån. Först en bostadsrätt och senare ett hus. Sedan kan man ju alltid diskutera om det är smartast att betala av lånet eller om man ska ha lånet kvar och investera i aktier eller fonder med de sparade pengarna istället. På lagom kort sikt innebär detta alltså att vi ska ha ca 2 miljoner kronor i tillgångar. Det är inget orimligt mål och vi kan nå upp till det. I dagsläget sparar vi ca 400 tusen kronor om året och lyckas vi hålla samma takt även i fortsättningen tar det bara 5 år att få ihop 2 miljoner vid 0% ränta. Det är dock inte så troligt med tanke på ökade kostnader i och med lägenhetsköpet. Skulle vi dessutom skaffa barn tar det ännu längre tid.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hur ska ni kunna spara 400000kr om året? Det är >33000 i månaden. Vad behöver man ha i lön efter skatt för att kunna spara 16500 per person? >21000?

Snåljåp sa...

Jag tjänar ca 15000 efter skatt men min sambo får ut nästan det dubbla, ca 28000. Hon är akademikern i familjen, jag ska hålla hårt i henne. :)
Så just nu kan vi faktiskt utan problem spara 400k om året, till och med lite mer.

Anonym sa...

Ja med så stor familjeinkomst så går det bra.