måndag 26 februari 2007

Jag längtar efter att köpa nåt

Det känns så ibland. Det vore skönt att få köpa nåt dyrt nån gång och känna den sköna (men korta) känslan av lycka när man packar upp grejen hemma. Jag behöver faktiskt en ny skärm till datorn snart, den gamla är 10 år, suddig och med en bild som börjar vibrera och blinka ibland, så att köpa en ny känns inte omotiverat. Men i nästa sekund tänker jag att den säkert håller i ett år till och det är ju kul att spara också...

Det vore enklare att vara en fattig student, då hade jag enkelt kunnat tagit ett SMS-lån med 1000% ränta och köpt den där skärmen utan minsta betänkligheter...

Det är jobbigt att vara snål ibland.

4 kommentarer:

Fredrik Persson sa...

Du har fått the fever!

Var glad för att det inte är köpa-hus-feber eller köpa-bil-feber, då kan det bli riktigt dyrt.

Att lära sig hantera the fever så att man inte bränner pengar så fort den slår till, är en extremt bra egenskap om man vill bli förmögen.

Så ta det här tillfället till att träna upp självkontrollen!

Anonym sa...

Tänk på det gamla talesättet:

Det är INTE de stora inkomsterna man blir rik av, det är de SMÅ utgifterna!


Länka gärna min sida så länkar jag din. http://investeraren.blogspot.com/

Anonym sa...

Fredrik,
Är det alltså ett köpfeber? Jag kan också få för mig sådant. Det känns lättare efter vad du just skrivit.
LR

Snåljåp sa...

Men vad tråkigt att inte få handla under the fever! Jag hade hoppats på lite sympatier här så jag fått shoppa loss lite ett tag. :) Men jag ska försöka behärska mig. Det börjar redan gå över faktiskt.

investeraren: Din länk är upplagd!