fredag 16 februari 2007

Hur började det?

Jag har alltid varit ganska sparsam men har aldrig tidigare sparat för framtiden som jag gör nu. Jag har sparat ihop till bil, möbler, datorer, osv och har alltid haft lätt för att leva snålt kortare perioder. Jag har jobbat i flera år men blev arbetslös och bestämde mig först för att ge mig ut och resa ganska länge och då gjorde jag av med de pengar jag hade sparat då, det var inte så hemskt mycket, ca 50 tusen. Efter det började jag plugga och träffade även min sambo. Hon hade aldrig jobbat eller tjänat sina egna pengar tidigare men hon var van vid att hennes föräldrar sparade väldigt mycket så det var hon som smittade av sitt beteende på mig. Vi slutade skolan i slutet av maj 2006 och båda hade tur och fick jobb direkt. Sen dess har vi sparat så mycket som möjligt och är nu uppe i lite drygt 300000 kronor. Våra fasta utgifter är hyra på 3000, mat för ca 2000 och på vintern busskort för 1200 kronor. Sedan tillkommer det ju alltid en del som man måste ha, men utgångspunkten är: Köp INGET! Vi har egentligen haft extrem snålmånad konstant sen maj förra året.

Inga kommentarer: