söndag 25 februari 2007

Köp inte bil om du inte måste

Jag har tidigare alltid haft bil, för man är ju beroende av bilen, eller hur? Jag var beroende av bilen och åkte bil överallt. Mitt jobb låg 8 kilometer hemifrån och jag cyklade bara en enda gång på fem år och det tog ca 20 minuter. Varför kunde jag inte ha cyklat varje dag istället? Jag räknade ut att bilen kostade mig ca 4000 kronor i månaden. Jag hade lån som kostade ca 1300 och sen tillkom försäkring, ca 1000, service, skatt och allt annat. Ett busskort hade kostat 600 och en gammal cykel knappt mätbart. Visserligen går det snabbare med bil men man vänjer sig snabbt.

Tidigare pratade min sambo och jag om att vi skulle köpa bil så fort vi köpt lägenhet, men nu tror jag inte det blir så. Det är så sällan vi verkligen behöver bil att det känns bra mycket smartare att hyra vid de tillfällena istället för att ha en egen hela tiden. Om man har en egen bil så använder man den ju dessutom omotiverat mycket. Nu har jag dessutom möjlighet att låna en lätt lastbil på jobbet ifall vi ska flytta eller köpa grejer till vår lägenhet.

Vi har funderat på att åka på bilsemester i sommar. Att hyra en bil i en vecka kostar ca 3 tusen och det känns ju väldigt dyrt, men med tanke på hur mycket det kostar att ha en egen bil så tjänar vi på det i längden.

10 kommentarer:

Anonym sa...

beror kanske på vad man kör för bil? Har en aygo nu, som med lån kostar lika mkt i månaden som den 20 år gammla rishög vi hade förut. Den drar max 0.5 l/m, (de blir en hel de pengar att halvera sin bensinkostnad) skatt 495:- per år, försäkringen blev tom billigare. Lägg därtill låga serviskostnader, på en driftsäker bil.
Sen kan man ju alltid ta cykeln i alla fall till och från jobbet :)

Snåljåp sa...

Hur mycket kostar bilen totalt för en månad? Även om man inte använder bilen så mycket så har man ju utgifter i form av parkering och allt det du nämner.
Vi kommer säkert skaffa bil nån gång men jag hoppas vi kan dra ut på det så länge som möjligt.

Fredrik Persson sa...

Det stämmer att det är ohyggligt dyrt att ha bil, och att man ska låta bli om man kan. (Om man vill bli ekonomiskt oberoende alltså, om man vill bränna pengar så är bil jättebra.)

Jag har skrivit en miniserie med blogposter om alternativa transportmetoder:

http://kvarnstenen.blogspot.com/2005/08/transporter.html
http://kvarnstenen.blogspot.com/2005/08/leitra.html

Snåljåp sa...

Jag tycker det är intressant med elfordon och jag skulle gärna vilja ha nåt i framtiden. Jobbet kan säkert sponsra med laddning.

Jag har en moppe också (bensindriven) som jag brukar köra runt på under det varmare halvåret men det är inte heller gratis faktiskt. Bra mycket smidigare än att åka kollektivt dock.

Fredrik Persson sa...

Moppe? en EU-moppe?

I så fall ska du överväga följande; försäkringen på EU-moppar är skyhög. (För s.k. klass 2-moppar och 30-moppar vet jag inte.)

Jämför med vad en 125cc-skoter kostar i försäkring. Jag kör runt med en Baotian 125cc på sommaren och den kostar 367:-/år i trafikförsäkring.

Anonym sa...

snåljåp> Jag skulle säga att bilen kostar mig ca 2000 kr i månaden allt inräknat med service och bensin som jag gör över med. (Iof inte räknat med värdeminskning)För mig är det absolut värt dessa pengar för att slippa kollektivtrafiken. Och som sagt cyklar jag till jobb blir det ännu billigare.

Ang parkering så är Aygon miljöbil i några städer=gratis parkering, dock inte sthlm.

Snåljåp sa...

Fredrik: Ja, det är en EU-moppe och jag tror det kostar 120 kronor i månaden för trafikförsäkring. Jag skulle gärna vilja ha en 125:a istället men har inget mc-körkort tyvärr.

anonym: 2000 är inte farligt men enligt min erfarenhet blir det lätt dyrare än man tänkt sig med bilar. Min kostade ca 4000 i månaden men då räknade jag inte in med att växellådan gick sönder och behövde renoveras för ca 20 tusen. :(

Admin sa...

Nej usch, bil ska vi inte ha i vårt hushåll så länge vi bor i Stockholm. Flyttar vi ut på landet blir det en annan femma. Bra att ni klarar er utan nu!

Admin sa...

Kan f ö rekommendera rent-a-wreck om du inte kände till dem, bra priser och vettiga bilar.

Anonym sa...

Bil-pooler. Inte alls dumt om man kombinerar med cykel. För övrigt är en bra cykel så pass roligt att ha, att bil liksom blir tråkigt till vardags. Rekommenderar en Skeppshult med punkteringssäkra däck (sparar mycket pengar). Och så en uppsättning cykelkorgar (sparar också pengar eftersom det är lättare att handla - för att inte tala om att det sparar miljö eftersom cykeln ersätter andra transportmedel bättre med dem).

Det roligaste exemplet jag känner till runt det här med bil är en barnfamilj som räknat ut att det var billigare att ta taxi ut i skogen än att ha en egen bil. Räkna på det får du se.