måndag 19 februari 2007

Samla burkar, ett underskattat nöje

Okej, det är inget nöje. Men det är gratis pengar för en fattig. Det handlar väl inte så mycket om sparande direkt utan mer en tillbakablick på mitt rätt fattiga liv som student. Att öppet gå och rota i papperskorgarna är inget jag rekommenderar, folk lär börja snacka och du kommer snart få dåligt rykte om någon känner igen dig, vilket någon alltid gör.

Ett mycket bra tips är att gå omkring på universitetet (kvittar vilket gissar jag) under tider då det är ganska folktomt (på helgerna precis när dörrarna öppnat är en bra tidpunkt). Folk dricker läsk och lämnar ofta kvar burken eller flaskan på bordet och då är det bara att ta den själv. På en månad kan det bli ett par hundra om man samlar regelbundet.

Testa om du vill och är fattig. Jag höll på så här ett bra tag och det blir en vana precis som allt annat, men jag måste erkänna att jag kände mig bra fattig när jag höll på. Jag hoppas jag slipper börja samla burkar igen.

1 kommentar:

Anonym sa...

På SThs universitet såg jag många sådana "samlare". Att se de var en extra motivation till att koncentrera sig på pluggandet! (för att slippa plocka burkar själv)