lördag 17 februari 2007

Konsten att äta bra men billig mat

Vi lägger som jag skrivit tidigare ca 2000 kronor i månaden på mat. Jag vet att det går att klara sig på mindre än så men vi tycker om mat och att äta tillsammans så vi vill inte snåla alltför mycket där. Tusen kronor per person är ju faktiskt redan det ganska lite. Jag tänker inte dela med mig av några recept för det är (harkel) inte jag som lagar maten. Jag har dock svart bälte i att diska.


Tricket är helt enkelt att köpa det som är billigt just nu. Titta i butikernas reklamblad och köp det som har extrapris. Åk runt till flera affärer och handla och fyll frysen när det kommer nåt bra erbjudande. Potatis, lök och vitkål är alltid ganska billigt men man behöver inte bara äta det hela tiden. Hemköp brukar till exempel ibland sälja halvkilospåsar med räkor för 10 kronor styck. Då passar man på att köpa så mycket man kan så man har räkor i ett par månader framåt, tills nästa kampanj börjar. En del saker är oftast väldigt dyra som till exempel paprika eller aubergine men ibland kan det vara riktigt billigt så då passar man på att äta det. Och så vidare... Det kommer innebära att man äter bra och varierat och samtidigt billigt. Det går att äta billigare som sagt men vi vill väldigt gärna äta väldigt gott istället.


En annan sak att tänka på är att snabbnudlar är ganska dyrt! Dessutom onyttigt. Ett paket snabbnudlar brukar kosta 3-4 kronor på den lokala butiken och neråt 1.50-2 kronor som billigast. Det låter ju billigt, men det är oftast bara 60 gram i en påse. Kostar den 1.50 så blir det 25 kronor för ett kilo och kostar den 4 blir det 67. Ett kilo spagetti kostar 5-10 kronor och ett kilo ris kostar ca 8-25.

1 kommentar:

Skarsnik sa...

Nudlar är helt otroligt i sin mytologi som studentmat. Själv käkade jag potatis under den perioden och måste säga att det är rätt överlägset de trötta och taniga nudlarna :)