lördag 24 februari 2007

Det är skönt att ha pengar

Efter att ha sparat i 8 månader och med mer än 370 tusen på banken känns det rätt bra. Jag tänker ibland på ”vanligt folk” som inte lyckas spara nånting alls varje månad och undrar vad tusan de gör med pengarna egentligen. Jag är väldigt nöjd med mitt liv just nu och känner mig stolt över att kunna spara så pass mycket. Ännu känner jag mig inte rik, det lär krävas 7-siffrigt för det, men jag vet att mitt sparande lönar sig och att jag kommer dit till slut. Tänk på alla dessa människor som struntar i att spara och sen köper grejer på avbetalning hela tiden och sen kanske tar ett nytt lån för att ersätta alla dessa smålån.
Eftersom det är fult att spara och tjäna pengar så blir man ofta kallad galning (inte jag ännu, men man kan läsa bland andra liknande bloggars kommentarer), men vem är det som är galen egentligen? Den som äter vita bönor direkt ur burken på hotellrummet på tjänsteresan eller den som tar ett sms-lån för att köpa ny mobiltelefon?

2 kommentarer:

Admin sa...

Grattis, ni har verkligen kämpat på! Jag är nyfiken på om du och din respektive har gemensam ekonomi i allt? Eller om ni räknar efter hur mycket var och en sparar, och sen kommer äga olika procent i ert nya boende?

Snåljåp sa...

Vi har helt gemensam ekonomi och kommer att äga 50% var av allt. Något annat skulle kännas konstigt tycker jag. Min sambo tjänar dubbelt så mycket som jag och det påpekar hon väl ibland men det är inte såpass att hon vill äga mer av lägenheten.