fredag 11 maj 2007

Varför spara så hysteriskt mycket?

Så vad är det då för mening med att spara allt man tjänar, aldrig köpa något som inte är livsnödvändigt, år efter år efter år. Tanken är ju att bli ekonomiskt oberoende så småningom. Och vad är då det kan man undra. För mig är det helt enkelt när man har en så pass stor förmögenhet att man kan leva enbart på avkastningen av den. Då kan jag välja själv om jag vill jobba eller inte. Nu är jag tvingad att jobba, för om man inte jobbar kan man inte äta (eller jo, det kan man, men det är en annan historia…)

Vore det inte skönt att vara 40 år med 10 miljoner på banken och kunna ägna sig åt det man egentligen vill göra? Kanske ha nåt deltidsjobb, gärna eget företag givetvis.

Om man har 10 miljoner på banken så får man 375000 i "årslön" (högsta bankräntan just nu är 3,75% vad jag vet). Nu lär man inte ha så mycket pengar på banken utan snarare investera på annat sätt och förmodligen med betydligt högre avkastning än så.

Inga kommentarer: