måndag 14 maj 2007

Bilkrig på jobbet

Det är ganska kul att observera andra människors ekonomi och deras syn på pengar. Olika människor prioriterar olika saker. Det senaste på jobbet är fina bilar och det är kapprustning a la kalla kriget. Det började med att en kille köpte en väldigt fin BMW, begagnad, för 300+ tusen kronor. En väldigt snygg bil och alla var väldigt nyfikna. Dom pratade även illa om honom när han inte hörde på, men det hör liksom till. Efter några månader köpte hans kollega en i princip likadan bil och då dröjde det faktiskt inte mer än en knapp månad innan den första personen uppgraderade sin bil till en ännu nyare och dyrare. Nu väntar alla spänt på nästa steg. :) Detta har även fört med sig att flera andra på företaget har bytt bil de senaste månaderna, det har dock varit mer sansade bilar.

Hade det här hänt för fem år sen hade jag säkert hängt på i kriget jag också. Nu har jag inget som helst begär av att köpa en dyr sportbil. Dom är snygga och extremt roliga att köra, men jag är inte det minsta sugen på att köpa en själv. Den känslan känns mycket tillfredsställande.

1 kommentar:

Fredrik sa...

Ohh jag är skyldig, skyldig som synden... Köper det jag ska till bilen och först därefter köper det jag ska ha till mig.

Det är en självvald prioritering, jag blir gladare av att skruva bil än att läsa kontoutdrag...