lördag 19 maj 2007

Snart dags att plugga igen

Även om det är trist så tänkte jag läsa in lite fler gymnasieämnen, för det kan behövas för enstaka kurser i framtiden. Lika bra att få det överstökat nu direkt tänkte jag. Det är främst lite mer matte men även historia. Jag kan väldigt lite historia tyvärr, så det ser jag faktiskt fram emot en del. Hoppas det inte blir så krävande bara. Tyvärr har distanskurser en förmåga att vara ganska krävande eftersom man får använda läroböckerna när man skriver prov. Det innebär ju att vem som helst kan klara vilket prov som helst om det bara handlade om faktafrågor, så det brukar mest vara frågor där man måste resonera, jämföra och dra en massa slutsatser snarare än att rabbla fakta. Ganska roligt så länge man inte kör fast, men det går åt en hel del tid.

2 kommentarer:

Anonym sa...

vartigenom läser du dina distans-gymnasie kurser?

hur tycker du att det funkat?=

Snåljåp sa...

Jag läser hos NTI och det funkar ganska bra tycker jag. Jag läste tre intensivkurser (5 veckor) samtidigt förut och det var rätt mycket att göra, men det gick bra ändå.
Man får göra närvaroprov varje vecka och sen delprov då och då och till sist ett stort slutprov.
Innan man kan få ut sitt betyg måste man även ha ett förhör via telefon med sin lärare. Det har tagit ca 10-15 minuter.

Jag har börjat plugga på komvux flera gånger tidigare men aldrig slutfört kurserna. Tappat intresset osv av olika anledningar. Det här passade mig mycket bättre för då är det full fart under en ganska kort period och sen är det klart! Istället för att dra ut det över en hel termin.