måndag 28 maj 2007

Skulle du lura ditt företag?

När jag är på jobbet så brukar jag ibland fundera på hur lätt det skulle vara för mig att sälja företagets prylar på egen hand... den lilla kontrollen som finns sköts i princip om av mig så ingen skulle komma på det. Givetvis gör jag det inte. Jag tycker dock det är intressant att tänka på. Men man sätter ju i princip hela sin framtida inkomst på spel för chansen att tjäna några tusenlappar extra. Så att stjäla från sitt företag är bra jäkla dumt även om man "vet" att ingen kommer få reda på det. (obs: pennor och sånt undantaget :))

Stjäl man 39 miljoner av sitt företag åker man i fängelse

Om jag hade chansen att lura mitt företag på 39 miljoner och trodde att de var riskfritt så skulle jag nog inte göra det ändå. Kanske om vi börjar komma upp i flera hundra miljoner för då skulle det nästan vara värt att ta risken... stora möjligheter att kunna fly undan om man har så mycket pengar också. :)

2 kommentarer:

From Sweden with Grief sa...

Hur lyckas man göra en sådan sak? Alla kassor ska spara pengar, och jag skulle snabbt sakna en miljon eller så. Hur hinner man upp i 39 miljoner på ett år? Har de ingen kontinuerlig intern revision? Jag är urdålig på företags-national-ekono-
mi, eller vad det kallas då FK handhar pengar!
Ha det!:)

Anonym sa...

3 chilienare och en svensk häktad. Ekonomikontrollen i statliga organisationer är precis så låg som man kan förvänta sig.