fredag 22 juni 2007

Tjänar man på utbildning?

Om jag lyckas jobba 50% av vad jag gör nu, och slutför utbildningen på tre år, så kommer den ha kostat mig knappt 400000 (brutto) i utebliven inkomst (om man räknar med ca 3% högre lön per år och att jag har kvar samma jobb)

Säg att jag får nytt jobb direkt efter utbildningen och att jag får 25000 kronor per månad som ingångslön. Nu är medianingångslönen 23500 för nyutexaminerade men på tre år kanske det går upp lite. Om tre år kommer jag ha knappt 23 tusen på mitt nuvarande jobb vid heltid så det skiljer inte speciellt mycket. Man får nog kolla ytterligare 3-5 år senare efter slutförd utbildning för att se nån större skillnad och 10 år senare lär det vara en markant skillnad. Förhoppningsvis.

Det verkar inte betala sig så fort som jag hade trott från början, utan jag får se det som en investering för framtiden istället. Dessutom får jag ju jobba med det jag tycker är roligt istället för att vara montör i en fabrik. Synd att jag inte var så smart för tio år sen som jag är nu. :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!

Jag funderar också lite som du om det lönar sig med utbildning. Jag är för tillfället tjänstledig från ett fabriksjobb och hat precis som du börjat på en 3-årig utbildning. Men jag tvekar lite fortfarande om detta är det rätta för mig...Jag vet inte om jag klarar mig ekonomiskt!