fredag 29 juni 2007

Nu blir min moppe väldigt dyr

Trafikförsäkringen ska höjas för alla motorfordon, eftersom det tillkommer en skatt på 32% från den första juli i år. Antagligen höjs försäkringen med MINST motsvarande summa. Idag betalar jag ca 133 kronor i månaden för att försäkra min moped och redan det är väldigt dyrt. Läs DN

EU-moppar är säkert väldigt olycks- och stölddrabbade och det kostar ju såklart för försäkringsbolagen. Men det är skumt att jag inte ens får någon pensionärsrabatt eller liknande eftersom jag är dryga 30. Jag kör inte riktigt på samma sätt som tonåringar.

Det dumma är att om jag skulle byta ut min långsamma 50-kubikare mot en snabb 125-kubikare som dessutom får köras på motorväg, så skulle jag sänka min premie med ca 75% eller liknande.

Synd att jag inte har mc-körkort.

Inga kommentarer: