tisdag 19 juni 2007

"Nej, jag tycker inte om att låna pengar"

Det är nog en vanlig uppfattning hos många, att de hellre bor kvar i sin hyresrätt bara för att de inte vill bli skuldsatta hos banken. Men ser man långsiktigt så blir man nästan garanterat en vinnare om man lånar pengar för att köpa ett eget hus eller lägenhet.

Det är inte direkt orimligt att ett hus stiger till dubbla värdet (efter en lång tidsperiod) och även om man inte har amorterat ett öre av lånet så har man plötsligt råd att betala tillbaks allting och dessutom behålla lika mycket själv, om man skulle sälja. Flyttar man från sin hyresrätt får man istället en fet räkning för "solkiga tapeter" och "undermålig städning".

Det är en sån säkerhet jag gärna vill ha. Att äga sitt eget hus (eller ha ett stort övervärde i huset gentemot lånet) och veta att man har en viss säkerhet bakom sig måste vara mycket tillfredsställande.

3 kommentarer:

Low sa...

Men å andra sidan så spår ju "experter"(kan ej speca nu) att det kommer bli ett fall på 30% i huspriserna snart då det är överspekulerat idag. Vet ej vad som kommer men man ska nog ha räknat på det ordentligt innan man lånr iaf. Vet ju tex folk som lånar till huset renoverar upp det och värderar om huset och gör om topplånet till bottenlån Bara för att dom itne skulle ha råd att bo där annars. Hur går det med en procents höjning då? Du verkar ha olla iaf bra det.

Anonym sa...

Det där resonemanget bygger ju på att man dels planerar att bo kvar i sin köpta bostad under en längre tid och alltså kan vänta ut en nedgång (något som med dagens rörliga arbetsmarknad inte alls är säkert (har själv valt bort att köpa eftersom jag inte vet var jag kommer att vara om två år och inte vill riskera att behöva sälja en lägenheten jag köpt dyrt med förlust)) och dels att man inte "förköper" sig och lånar såpass att man inte klarar en ränteuppgång och då också kanske måste sälja med förlust. Med den låga inflation vi har idag tar det också mycket längre tid innan huslånet "äts" upp av inflationen än det gjorde på 70- och 80-talen 8då de å andra sidan fick klara räntor på upp till 15%. Jag tycker inte att det så enkelt går att säga att alla alltid tjänar på att köpa. Och som en liten parantes, om man är noga med att kolla upp beiktningsprotokoll när man flyttar in i lägenheten behöver man sällan betala avgift för solkiga tapeter och dyl. när man flyttar. Jag har flyttat en del och har aldrig behövt göra det.

Snåljåp sa...

Ett fall på 30% vore trist, men jag tror att så länge räntorna är rimliga (de annonserade höjningarna leder trots allt fortfarande till en ganska låg ränta historiskt sett) så kommer priserna hållas uppe, helt enkelt eftersom folk har pengar att betala.

Skulle räntorna gå upp samtidigt som det blir lågkonjunktur och allmänt jäkligt så är det nog många som tvingas sälja på grund av att dom har lån upp över öronen redan från början och plötsligt går det bara inte runt. En sån grej kan nog få priserna att falla en del.

anna n: Hur menar du att man ska kolla upp besiktningsprotokollen? När jag flyttade från en lägenhet för ca 6 år sen så var det säkert 20 olika fel dom ville ha betalt för, trots att det bara var en punkt jag ville kännas vid. Dom försökte blåsa mig, eller så var det jag som gjorde fel nånstans (säkert med besiktningprotokollet!)