söndag 13 juni 2010

Investera utan risk

Jag gillar att prata affärsidéer med några av mina kompisar, vi brukar tillsammans drömma om att uppfinna nästa stora grej som ska befria oss från livet som arbetare för alltid. Dessa diskussioner brukar ofta inledas med ”Man borde komma på nåt bra...” och svaret blir ”Mmm...” och sen står vi och ser lite frånvarande ut ett tag. :)

En kompis är mycket intresserad av att köpa och sälja en viss grej via internet. Han vet hur mycket det kostar från leverantören i Hong Kong och kan se på andra liknande annonser ungefär hur mycket det kostar här. Men det skulle behövas ca 10000 kr för att börja, då det är dyra prylar, och han vill inte riskera så mycket pengar. Jag förstår att det är mycket pengar, 10000 kronor är ju mycket även för mig och de flesta människor. Men var finns egentligen risken? Om man sparar ihop 10000 kronor för att köpa in produkter för, riskerar man ju inget mer än pengarna man sparat. Och det är bara pengar. Inget annat händer, risken är egentligen noll. Risken är väl snarare att man inte lyckas sälja produkten för 15000 och tjäna de 5000 kr man hade räknat med att göra. Risken som finns är nog mer att man känner sig misslyckad för ett tag.

Jag blir lite irriterad av att höra sånt där, för vem vet, det kan ju vara början på nåt stort. Varför inte ta en sån chans?

Men jag är själv ganska feg måste jag erkänna... mitt problem är dock snarare att jag räknar och räknar och räknar tills jag övertygat mig själv att det nog inte är lönsamt trots allt. Så då lägger jag ner idén och börjar på nästa. Egentligen borde jag kanske chansa lite mer och bara köra på, men jag tycker inte om att lägga ner en massa jobb på sånt som jag inte tror ger några pengar tillbaks i slutändan.

Inga kommentarer: