fredag 29 maj 2009

En dyr vår med resor

Den senaste tiden har vi faktiskt kostat på oss ett par resor och ytterligare ett par är bokade eller planerade. Det är roligt att resa och jag tycker helt klart det kan vara värt pengarna det kostar.

Flygbiljett brukar alltid gå att hitta billigt om man inte absolut måste åka ett visst datum. Är man bara flexibel går det alltid att hitta billiga biljetter. Hotell går också att hitta billigt om man inte har så höga krav. Jag vill alltid bo hyfsat centralt (gångavstånd till sevärdheterna) och ha egen dusch och toalett på rummet. Det är ungefär allt. Jag skiter i hur många stjärnor hotellet har. Visst kan det vara trevligt med fina hotellrum men hur mycket tid vill man spendera där egentligen? Jag har använt http://www.hostelbookers.com/ några gånger. Om någon har tips på en bättre site så tar jag tacksamt emot det.

Vissa dyra saker går inte att undvika, som till exempel inträden till sevärdheter, mat på stan. Sånt kan man ju alltid räkna på innan så man vet hur mycket resan kommer att kosta totalt. Matkostnaden kan man få ner genom att gå några kvarter bort från centrum och hoppas på att dyka på nån lokal restaurang nånstans. Många av mina bästa restaurangminnen är från såna små anspråkslösa ställen.

En sak som är irriterande när man bokar resor är alla extrakostnader och avgifter som tillkommer och som inte går att undvika. Om till exempel en flygbiljett hos Ryanair kostar 0 kronor (gratis?) så tillkommer ändå 250 spänn i skatt och 100 spänn i betalningsavgift (tack för den). Sen ska man ta sig till och från flygplatserna, vilket inte brukar vara särskilt billigt. Så när man filar på budgeten finns det mycket man måste ta hänsyn till.

10 kommentarer:

Pluxus sa...

Kul att ni börjat resa lite och använda lite pengar. Jag tror inte ni kommer ångra det en enda gång även om det kostar lite pengar.

Ni kommer kunna spara ändå känns det som ;-)

Snåljåp sa...

Jo, jag tycker det enbart finns fördelar med att spendera lite pengar på resor, för det ger så mycket.

Vi får ändå pengar över samma månad som vi reser, så vi behöver inte ta av några sparade pengar eller så.

Anonym sa...

Det man kan göra är att hitta boendet via bokningsidan, men själv ta kontakt med hostel/rumsuthyraren för att få ett billigare pris. :)

Håller med dig om att resor är väl använda pengar.

/Viola

Cripp sa...

Köp nåt saftigt derivat förpengarna så du kan bli av med dina skulder någon gång =)

Anonym sa...

Börjar lukta lite smygmarknadsföring. Senaste inläggen rekommenderar olika tjänster. Hur mycket tar du för ett sådant inlägg?

/ A

Jesper sa...

Tjena, tack för en bra blogg.
Var ute och kollade runt lite på XACT Bull/Bear när den här sidan dök upp: http://www.tinyurl.com/bearbull

Väldigt roligt - sublimt, men ändå intelligent.

Mvh
J

Jakob sa...

Eftersom du tycks ha slutat blogga så plockar jag bort länken till din blogg. Kommer du igång igen så hör av dig så lägger jag till den på nytt.

Markus sa...

Det gäller att välja billiga resmål. Asien tror jag är utmärkt att åka till just nu, eller Östeuropa.

Här finns fler tips: http://www.forextrading.se/varldens-billigaste-stader-finns-i-asien-och-osteuropa

Fossilia sa...

Tack för en bra blogg!

http://fossilia.blogspot.com/

Petter sa...

Du har en bra blogg:)
Keep up the good work:)

Petter