måndag 28 juni 2010

Gör det du är bra på

Som nybliven egenföretagare har jag fått förmånen att upptäcka att dygnet är alldeles för kort. Man har helt enkelt inte en chans att hinna med att göra allt man borde. Som jag skrev om i förra inlägget så har man mycket att vinna på att bara göra viktiga saker och skjuta upp eller helt strunta i mindre viktiga eller kanske obetydliga uppgifter.

Trots det finns det alltid mer att göra än man hinner med.

Ett hjälpmedel man bör utnyttja är att lägga ut jobb på andra, att outsourca. Jag har börjat med det lite smått och då mest på arbetsuppgifter som jag inte tycker är roliga, eller är tillräckligt duktig på.

Att låta andra jobba åt en känns väldigt befriande. Givetvis kostar det pengar men jag betalar mer än gärna för att få ett jobb utfört snabbt och effektivt av en som kan sin sak. Det enda jag behöver göra är att skriva en detaljerad instruktion samt inspektera det utförda arbetet. Hittills har jag haft bra erfarenhet av att lägga ut jobb, förutom när det har handlat om just programmeringstjänster. Där hade jag stora problem att hitta bra folk och har säkert jobbat med 10 olika personer innan jag hittade en som höll måttet. Jag har delvis mig själv att skylla för det eftersom jag varit för snål och inte velat betala så mycket. Nu har jag dock hittat en person som är både billig, duktig och snabb.

Att lägga ut jobb innebär att jag får mer tid över för sånt som bara jag kan göra i mitt företag. Jag kommer definitivt att tjäna på det i slutändan.

1 kommentar:

bli Rik och Ekonomiskt Fri sa...

Time Management!

Själv gillar jag Randy Pausch Lectuer on Time Management .... 76 min, men väl värd sin tid i guld =)