söndag 13 juni 2010

Rik av vanligt jobb

En sak som fortfarande irriterar mig ibland, är att min pappa alltid sa att man aldrig kunde bli rik av att jobba. Tyvärr vaknade jag själv upp lite väl sent, jag var väl ca 30 år när jag fick min ekonomiska uppenbarelse och insåg effekterna av långsiktigt sparande och ett sparsamt leverne överlag.

Nu är det onödigt att älta det där i all evighet, för det går inte att ändra på. Och även om jag hade fått en annan uppfostran är det ju inte säkert att jag hade lyssnat på det då.

Många människor, de allra flesta i min närhet verkar det som, har aldrig några pengar över. De kan ha jobbat i 20 år och ha 5000 kronor i tillgångar. Riktigt skickligt att ha gått plus minus 5000 kr på 20 år. Låter det inte väldigt riskabelt?

Allting handlar om attityd. Det är kanske lite jobbigare att börja spara och leva sparsamt, men det är bara under en övergångsperiod innan man har vant sig. Sen är det helt naturligt, och det blir svårt att gå tillbaks till det gamla.

Många av de jag känner, kompisar eller jobbarkompisar, snålar bara av en enda anledning, och det är att dom har köpt något dyrt. Notera har köpt, inte ska köpa. De har alltså fått slut på pengar och måste leva på 57 kronor de sista tio dagarna innan lön.

När jag och min sambo började spara pengar för drygt tre år sedan, så snålade vi nåt extremt mycket. Nu anser jag inte längre att jag snålar, men skillnaden i praktiken är inte så stor. Jag har helt enkelt slutat köpa en massa skräp hela tiden. Så skillnaden mot det tidigare livet är extremt stort, även om det inte längre känns så.

Inga kommentarer: