måndag 23 april 2007

Folk fortsätter att slösa

Det slår mig om och om igen hur vårdslöst folk i allmänhet verkar handskas med pengar. Jag småpratade lite med min chef idag och han berättade att han just fått en elräkning på ca 12000 för att elbolaget glömt läsa av, eller nåt sånt. Han verkade ganska bekymrad över det och pratade om att det var tur att det var mycket att göra nu så han kunde jobba över en hel del.

Han tjänade ca 29000 i månaden år 2005 (det kollade jag upp via ratsit.se) och hans fru tjänade drygt 20000. De borde ha en liten buffert för oförutsedda utgifter, om så bara på 15-20 tusen! Då hade hans elräkning inte varit några problem.

Sen kan man ju tycka att man ska ha bättre koll på räkningarna också så man slipper få såna kallduschar. Men till hans försvar måste jag säga att just elräkningen är väldigt svåröverskådlig på grund av att den är uppdelad i flera delar. Och om den kommer som vanligt så tänker man väl inte på att den ligger konstant för lågt.

Och så vet jag ju inte om han haft några större oförutsedda utgifter precis innan, det är mycket möjligt att det är så. Grejen är bara att jag tycker jag har hört den här historien hur många gånger som helst.

1 kommentar:

Fredrik sa...

Vissa kan inte planera sin dag, andra inte sin bilkörning. En del kan inte planera sin ekonomi. Alla är vi bra på olika saker. /Take care!