söndag 29 juli 2007

Studera utan studiemedel

Några har kommenterat att det är klart man inte behöver studielån om man har en halv miljon på banken. Men tanken är givetvis inte att använda de pengarna utan mina studier ska finansieras av nya pengar som jag får in genom att jobba. Pengarna på banken kommer jag inte använda till någonting förutom lägenhet.

Som tur är har jag min sambo som backup ifall jag inte skulle orka jobba så mycket. Men jag ska ändå försöka jobba så pass mycket att jag kommer upp i samma nivå som studiemedlet.

Jag vill alltså poängtera att jag inte kommer att vara en lat lyxstudent bara för att jag har lite pengar på banken. Jag lever som om jag vore helt pank. Hela tiden.

3 kommentarer:

Anna sa...

Jag ångrar lite att jag tog så mycket lån när jag pluggade, jag skyller på att jag var ung och dum. Nu sitter jag där med 295 000 i studieskuld. Yikes!

Anonym sa...

Är en som har finansierat mina studier med att jobba, lyfta statliga studiemedel och låna så lite som möjligt.

Tycker det är bra att lära sig att vända på slantar, men måste säga att mina fem år av studier nog tärt på den mentala hälsan också. Det värsta är inte att inte ha pengar: man överlever ju på havregrynsgröt om man så vill. Det värsta är osäkerheten och känslan av att vara utsatt: om inte jag fixar det här, vem gör det då? Det finns inget att falla tillbaka på. Detta i kombination med att oroa sig för karriärsutveckling och annat.

Det är inte samma sak att sitta med alla pengarna på banken och en jobbande sambo, fastän du inte skulle röra ett öre. Hoppas du håller det i tankarna innan du på basis av dina erfarenheter skriver svepande om studerande och ekonomi.

Lycka hur som helst till med studierna! :)

ps. Vill inte vara negativ: du kan säkert bidra med bra tips som studerande (och andra) kan lära av. Vill bara uppmana dig att ha perspektiv.

Snåljåp sa...

anna:
Förhoppningsvis leder dina studier till att du får jobba med något roligare än klädaffär eller kafé. Jag skulle lätt föredra en bra utbildning och 295 tusen i skulder än ingen utbildning alls.

tea:
Jag förstår vad du menar. Jag kommer helt säkert känna en hel del press på mig men lär ändå sova ganska bra om nätterna. Jag har haft riktigt ont om pengar en period tidigare och vet hur det känns att vara på gränsen hela tiden. Att behöva oroa sig för om man kan betala hyran osv.

Trots det kommer det bli ett intressant experiment. Det går ju ändå att mäta pengar in och ut oavsett om jag har stöd bakom mig eller inte.