torsdag 12 juli 2007

Studenterna borde läsa snålblogg

DN skriver om hur fattiga alla studenter är och att så många som var fjärde student övervägt att avbryta sina studier på grund av dålig ekonomi. Hälften av alla studenter är dessutom redan beroende av hjälp från föräldrar osv för att överleva.

Man borde lära ut ekonomi i grundskolan, så studenterna lär sig tidigt att istället för att klaga och tjata på mamma så kan dom göra något åt det själva istället! Sluta festa hela tiden till exempel.

Jag ska bli student på heltid till hösten och tänkte givetvis redovisa mina inkomster och utgifter för er att läsa här på bloggen. Det ska bli intressant att se hur illa det egentligen är att plugga. Förresten, jag kommer inte söka något studiemedel över huvud taget, bara för att göra det hela så mycket mer spännande.


Och som en liten kontrast till ovanstående skriver även DN att var femte svensk är miljonär. Det låter ju ganska mycket, men då räknar dom även in tillgångar i form av lägenhet och hus och då är det inte så svårt att förstå. Grattis i alla fall till alla miljonärer!

13 kommentarer:

Anonym sa...

Å ena sidan har jag inga reservationer mot vad som kan läsas mellan raderna i ditt inlägg - att alla i sverige skulle kunna klara sig på de tillgångar som finns tällgängliga om man snålar. Det gäller självklart även studenter. Men det är också ett faktum att studenter tillhör de som har minst pengar, oavsett om dessa kommer från föräldrar, CSN eller de där imaginära extrajobben som alla borde ha tio av. Vissa, som mig, funkar det bra för eftersom jag lagt beslag på ett av de få säkra källorna till inkomst för studenter vid ett större universitet, men det betyder inte att det är lättare för de som inte fick mitt jobb.

Alla studenter festar inte. Alla studenter latar sig inte. Alla studenter kommer inte till universitetet med en halv miljon i bakfickan. Även om nu alla dessa tre hade varit att rekommendera.

Admin sa...

Men du kan ju inte låta bli att ta emot 3 000 gratis kronor i månaden, ju! Eller?

Anonym sa...

precis varför tacka nej till bidrags delen, dessutom om du nu klarar dig utan lån varför inte ta det ändå investera pengarna istället, du lär ju inte hitta ett billigare lån. bara mina tankar

Admin sa...

Albin: Bara för att det är billigt betyder inte att man måste ta det. Klarar man sig utan att skuldsätta sig är väl det jättebra.

Men Snåljåp, du gör ju inte skäl för ditt namn om du inte tar emot bidraget. Du skulle däremot kunna sätta just bidragspengarna i en speciell fond eller aktie, så ser du hur mycket avkastning du får genom att inte konsumera upp detta bidrag som alla andra studenter gör.

Snåljåp sa...

anonym: Det är klart att studenter är fattiga men det går i de allra flesta fall att klara sig på studiemedlet, eller hur? Om man lever som om man hade mer pengar så är det klart att det blir kris men då tycker jag man först och främst ska se över varför pengarna inte räcker snarare än att gnälla och gå till mamma.

Snåljåp sa...

finanskvinnan och albin:
Men jag har kollat upp det där och jag har inte rätt att få studiemedel eftersom min inkomst är för hög. Bidrag och lån skiljs tydligen inte åt när det gäller detta.
Annars hade jag lätt tagit pengarna. Jag kanske borde ansöka om bidrag ändå och placera pengarna någonstans innan det är dags för återbetalning. Gratis lån. (om dom inte tar ut ränta+avgifter för det förstås)

Admin sa...

Snåljåp: Då förstår jag... Nä, verkar vara en dum idé att ta bidraget och placera det. De hittar säkert på alla möjliga avgifter.

Anonym sa...

snåljåp:

Med lite tur kommer man att avskaffa den gräns som gör att du inte kan få studiemedel ifall du tjänar över en viss summa. Har själv jobbat mig genom studietiden utan att få en krona och det verkar som om detta märkliga system kommer att ändras lagom tills jag är klar. Men jag är ändå glad för alla framtida studenter om detta nu ändras.

Anonym sa...

finanskvinnan: räntan på studielån är 2,5% som han i så fall börja betala när han studerat klart... den räntan kan man väll slå med det mesta? du har väll själv sveadirekt t.ex vad får du för ränta där? bara mina tankar...

Admin sa...

Albin: Jag har ju SveaDirekt som sparkonto, inte utlåningskonto. Men räntan är 3,75% där. Jag tänker bara att det väl är dumt att betala ränta öht om man inte måste!

Anonym sa...

Med en förmögenhet på 566 000 hade inte jag heller behövt ta studielån iofsg. Min skuld är till dags dato 250 000. Efter 226/240 uttagna studielånsveckor och en snart avklarad master.

Det är dock påfrestande att klara sig på mindre än fattigdomsgränsen. Det är även stressande att klara sommarmånaderna eftersom man oftast får lön i efterskott och studielånet i förskott. Det innebär att många måste jobba under den mest hektiska av studiemånaderna, Maj.

Klas793 sa...

566 lakan, har bara en sak att säga: den som spar, han har, till slut bara pengar kvar :)

Patrik sa...

Till danadolf

Fel. Den har inte bara pengar kvar, den har även en masters-examen.