söndag 23 september 2007

Ännu fler spartips

DN fortsätter glädjande nog med fler artiklar om sparande och buffertar. I denna artikel fokuserar dom på personer som lever som singlar och konstaterar att det blir nästan dubbelt så dyrt att leva som singel än tillsammans med någon, och att man därför är mer sårbar.

"En oväntad utgift kan innebära att hela ekonomin går omkull. Därför är en ekonomisk buffert den bästa huvudkudden.

Helst en årslön om det är möjligt, men minst en månadslön. Då kan du undvika att hamna i en
situation där du blir beroende av någon annan, säger Ylva Yngveson, privatekonom på Swedbank."


En kille som heter Fredrik och är singel skriver i denna artikel att hans ekonomiska säkerhet är kredit på kontot. Fredrik! Spara ihop en buffert isället!

Annars kan det gå illa, som det gör för fler och fler nuförtiden. Läs Rekordmånga hamnar hos Kronofogden och Undvik att få betalningsanmärkning.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Självklart har man en sparad årslön för att täcka eventuella stora oförutsedda utgifter, bättre är dock att som jag ha en lön som gör att man får mer än halva lönen över en vanlig månad...

Anonym sa...

Årslönen, skall den var före eller efter skatt?

Och hur defineras banken? Är det vettigt att ha en så pass stor buffert placerad till dålig avkastning under lång tid?

Och du anonym det är inte inkomsternas storlek som gör att du får pengar över. Om du har fel inställning till pengar får du inget över oavsett hur mycket du får in :-)

Anonym sa...

Hur får man tag i din mailadress? Hittar inte den någonstans:(

Snåljåp sa...

snaljap@gmail.com

Anonym sa...

Fast, frågan är om det är en "ekonomisk trygghet/frihet"? Att ha en, eller flera månadslöner på "sparkontot"? Själv tycker jag att det är slöseri med tillgångar, beroende på hur de "förvaltas".

Frågan man ska ställa sig är: "Hur länge klarar jag av mina utgifter OM jag blir av med mitt lönejobb?"

Man bör ha tillgångar som skapar inkomster som överstiger sin levnadsstandards utgifter. Utgifterna ser olika ut för olika personer/familjer.

Hus, bil, båt, sommarstugan är inte några tillgångar, de är bara betalningsskyldigheter då de kostar i drift, värdeminskning etc.

Anonym sa...

Jag håller på att banta ner antalet bloggar som jag läser på Bloggkoll.com och din blogg är med där.
Titta gärna in på http://jomari.se och motivera varför jag ska ha kvar just din blogg. ;)

Jag ska banta från 49st till ca: 25st och vissa är redan självklara men inte alla. :)

Ha en bra dag! //Jonas