måndag 3 september 2007

Värt att jobba extra?

Jag jobbade igår kväll, och nu sitter jag och funderar på om det verkligen är värt det eller inte. Tre timmars jobb blev det och efter att skatten och resan är betalt så lär det hamna på ca 300 kronor. Det är inte så mycket. Hela kvällen blev ju "förstörd" och hela dagen gick jag i princip och väntade på att få åka iväg.

Jag och min sambo har inte speciellt mycket tid tillsammans känns det som (i och för sig inte värre än alla andra kan jag tänka mig) och dessutom behöver man ju faktiskt vila från jobb och stress ibland.

Det lär vara svårt att sätta ett pris på min tid med sambon. Jag vet vad jag får för ersättning från jobbet, men det är mycket som är omöjligt att sätta ett pris på. Pengar är inte allt här i livet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad gäller extra jobb skulle jag säga att det utöver ekonomisk ersättning kan vara värt att fundera också på andra aspekter: chans att knyta nya kontakter? få ny arbetserfarenhet? jobba på att fila relevanta färdigheter? etc. Åt en "vanlig" studerande skulle jag säga att det absolut lönar sig att jobba - ju relevantare arbetserfarenhet under bältet, desto bättre, men NÅGON arbetserfarenhet ska man ha. Du har ju dock arbetserfarenhet från tidigare, så det kanske lönar sig att vara mer kritisk.

Vad gäller att spendera tid tillsamman är jag och min sambo i samma situation. Vi brukar försöka ta en timme eller så innan läggdags då vi kollar på tv tillsammans, dricker kvällste eller vad vi nu känner för/har energi över för, bara men hinner spendera lite tid tillsammans.

Har också fått tipset att ta en dejtkväll i veckan då man går ut eller bara gör något kul tillsammans, bara sambon och föhållandet prioriteras framom studier/jobb. Tycker det låter som en bra idé. :)