torsdag 6 september 2007

Hur utnyttja pengaspridarna

Jag tänkte utveckla gårdagens inlägg något. Jag skrev att jag tidigare blev upprörd över att folk slösade bort sina pengar på onödiga saker, men att jag inte längre blir det. En anledning till det tror jag är att jag mer och mer försöker se mig själv som en entreprenör (även om jag inte riktigt kan bära upp en sån titel ännu) och går dagarna i ända och funderar på olika affärsidéer och projekt. Det är där de slösaktiga kommer in i bilden. Det är givetvis de som ska ge bort sina pengar till mig! Om det var jag som ägde Pressbyrån så skulle jag inte bli upprörd över att någon ville betala 17 kronor för en halvliter vatten. Jag skulle bli överlycklig och krama om alla dessa kunder!

Helt plötsligt så känns det som om jag har sett ljuset, varför slösa bort energi på att reta upp sig på andras (helt normala) beteende när man kan vända det till sin egen fördel?

Tack alla ni som inte sparar! Ni kommer göra mig rik!

2 kommentarer:

J sa...

Tja!
Jo, jag är en som spenderar pengar... men bara ibland och då på det jag planerat under, oftast, en längre tid.
Annars försöker jag konstant att spara så mycket pengar som möjligt.
Liksom du (har bildat mig en snabb uppfattning om dig efter att ha läst 2 av dina blogginlägg, 20e mars + 6e sep 2007) går jag ständigt i tankar om att starta upp något att tjäna pengar på. Vet bara inte riktigt vad, men grubblar hela tiden...

Anonym sa...

När nöden kallar finns inga lagar, inte ens när det gäller vattnet på pressbyrån för 17 kr. ;D