fredag 2 juli 2010

Skapa inkomster från ingenting

Jag startade mitt företag för drygt två år sedan, men det som jag tjänade pengar på då har jag i princip slutat med idag. Istället är det en annan grej som jag började med för ganska exakt ett år sen som tagit över som den huvudsakliga inkomstkällan.

Tjänsten som jag säljer är jag inte ensam om utan den har erbjudits av ett par andra väletablerade företag sedan länge. Jag fick dock ganska många förfrågningar om just detta från kunder som använde min förstnämnda tjänst. Jag tänkte att det kunde vara värt att testa. Det tog inte lång tid innan jag upptäckte att jag fyllde ett behov på marknaden och att många faktiskt valde mig istället för de andra. Jag har en liten annorlunda vinkling på det vilket uppenbarligen tilltalade många.

Min marknadsandel räknat på de senaste 12 månaderna har varit ca 1%. Kommer jag upp i 2% kan jag ta ut lön motsvarande min nuvarande anställning. Jag ser 3% som ett rimligt mål som går att nå inom ett år och 5% inom två år.

Det fina med detta är att jag inte behöver lägga ner speciellt mycket mer tid för varje extra kund. En marknadsandel på 1% eller 3% skulle innebära i princip lika mycket arbete. I dagsläget lägger jag ner ca 16 timmar i månaden på detta.

Min första tjänst innebar mycket arbete för lite pengar men detta är precis tvärtom. En liten mängd jobb och en hög potentiell inkomst.

Ibland får jag känslan av att jag skapat en inkomst från ingenting. Innan jag började med detta så var det ingen som saknade mig. Jag gav mig ju in i en marknad som redan fanns, där alla kunder redan kunnat få det dom velat ha sedan många år. Det är väl så det funkar i de flesta fall kan jag tänka mig. Att skapa en ny marknad med en produkt eller tjänst som folk inte vet att dom vill ha ännu, är nog mycket svårare än att bara slåss med konkurrenterna om de köpsugna kunderna som redan har tagit upp plånboken.

Inga kommentarer: