tisdag 6 januari 2009

Hur ska man investera?

Jag funderar en hel del på vad vi ska göra med pengarna vi sparar. Lånet vi har kostar oss idag dryg 5% i ränta per år och kommer i månadsskiftet att bli knappt 3.5% (om inget ändras tills dess) och det lär väl sjunka ytterligare under nästa år. Det i sig är ju inte så mycket men eftersom lånet är på en miljon så blir det ganska mycket pengar på ett år. Pengar som går i fel riktning, dvs iväg från oss, vilket automatiskt är dåligt. Därför kanske det verkar logiskt att först täta den läckan genom att betala tillbaks lånet. Det som talar emot att enbart betala tillbaks på lånet är att vi antagligen kommer att flytta till större innan vi har betalat tillbaks allting. Och så vidare. Vi skulle aldrig göra annat än betala tillbaks på ett lån som aldrig försvinner. Därför kanske det är smart att även göra andra investeringar. Köpa tillgångar, tillgångar som genererar inkomster, som på sikt först täcker räntekostnaderna för att sedan ge ännu mer tillbaka. Den här frågan har jag tagit upp på bloggen flera gånger under de två åren jag skrivit, och jag brukar få rådet att amortera 50% och investera 50% i annat. Det verkar ganska rimligt tror jag.

5 kommentarer:

SparaKlokt sa...

Hej,

Själv har jag också banklån och min ränta kommer att ligga på 3,35%. Det jag tänker på om jag skall amortera eller inte är; kan jag slå min ränta på 3,35% genom att placera min amortering på något annat. Det kan jag genom att sätta in pengarna på ett bankkonto som ger mer i ränta www.sparkontoplus.se 5,75%. Så jag kommer verkligen inte att amortera, varför skulle jag.

Snåljåp sa...

Ja, i ditt exempel låter det ju onekligen som att det är smartare att spara på banken i det fallet. 3,35% känns inte speciellt svårt att slå på andra sätt heller.

Anonym sa...

Man kan även se det så här:

Man kan köpa tillgångar som förhoppningsvis ger bättre avkastning än lånets ränta.

På det viset nyttjar du pengarna bättre

Anonym sa...

Jag investerar för tillfället i Vestin Sports. Följ mina resultat på http://vestinsportsjourney.blog.co.uk

Anonym sa...

varfor inte:)