Jag läste lite nyheter och kunde knappt tro det var sant när jag läste följande nyhet:
Spelade bort 700.000 - på kredit
Det handlar om en kille som satt och spelade på Ladbrokes när han märkte att det plötsligt gick att övertrassera sitt eget bankkonto. Då bara fortsatte och fortsatte han till det fanns minus 700 tusen på kontot, och enda anledningen till att han slutade var att Ladbrokes system satte stopp.
Anledningen till att det kunde bli så var att Visas kontrollsystem tillfälligt var bortkopplat just den natten. Vissa människor har uppenbarligen heller inget eget kontrollsystem aktiverat och då händer såna här grejer.
"han säger att han med sin lön aldrig kommer att bli fri från skulden han ådrog sig den där natten."
Att leva på existensminimum är inte så farligt. Välkommen in i gänget kompis! Jag kan rekommendera att börja med att läsa snålbloggar!
tisdag 6 januari 2009
Gratis pengar! Gratis pengar!
Posted by
Snåljåp
at
18:52
9
comments
Hur ska man investera?
Jag funderar en hel del på vad vi ska göra med pengarna vi sparar. Lånet vi har kostar oss idag dryg 5% i ränta per år och kommer i månadsskiftet att bli knappt 3.5% (om inget ändras tills dess) och det lär väl sjunka ytterligare under nästa år. Det i sig är ju inte så mycket men eftersom lånet är på en miljon så blir det ganska mycket pengar på ett år. Pengar som går i fel riktning, dvs iväg från oss, vilket automatiskt är dåligt. Därför kanske det verkar logiskt att först täta den läckan genom att betala tillbaks lånet. Det som talar emot att enbart betala tillbaks på lånet är att vi antagligen kommer att flytta till större innan vi har betalat tillbaks allting. Och så vidare. Vi skulle aldrig göra annat än betala tillbaks på ett lån som aldrig försvinner. Därför kanske det är smart att även göra andra investeringar. Köpa tillgångar, tillgångar som genererar inkomster, som på sikt först täcker räntekostnaderna för att sedan ge ännu mer tillbaka. Den här frågan har jag tagit upp på bloggen flera gånger under de två åren jag skrivit, och jag brukar få rådet att amortera 50% och investera 50% i annat. Det verkar ganska rimligt tror jag.
Posted by
Snåljåp
at
11:56
5
comments
söndag 4 januari 2009
Bra att sköta bokföringen
Jag måste erkänna att jag slarvat med bokföringen i mitt företag. Trots att man enligt lagen ska bokföra löpande så har jag inte gjort det, utan nu i jul och nyår så har jag samlat ihop alla mina kvitton och fakturor och börjat bokföra. Nu när jag gått igenom alla kvitton så märker jag att mycket jag betalat för egentligen har varit helt i onödan. Till exempel så har jag flera olika webbhotell i både Sverige och USA och även en server som jag betalar för varje månad. Pengarna dras automatiskt från mitt konto. När jag samlade ihop allla kvitton så insåg jag att det faktiskt var ganska mycket pengar. Det fick mig att inventera bland mina webbplatser, sortera och flytta om lite, säga upp oanvända och onödiga tjänster. Resultatet i det här fallet blev ca 500 kronor i månaden mindre i utgifter och jag har inte mist någon funktionalitet.
Givetvis borde jag ha bokfört alla utgifter direkt som man ska göra, då hade jag fått upp ögonen tidigare och kunnat avsluta tjänster jag inte behövde.
Samma sak gäller privat. Bokför man sina privata utgifter (för kassabok) så får man en helt annan koll på sin ekonomi och vet direkt vart pengarna tar vägen.
Jag förde kassabok förut och redovisade även i bloggen varje månad. Det slutade jag med till slut eftersom jag kände att jag hade en så pass stark disciplin och kontroll på ekonomin att jag inte behövde få det bekräftat på papper. Nu har jag fått börja fundera på om det inte är dags att börja föra kassabok privat igen också.
Posted by
Snåljåp
at
17:35
0
comments
lördag 3 januari 2009
Planer för framtiden
Jag startade ett företag i början av 2008. Omsättningen första året hamnar kring 40 tusen och det blir i princip ingen vinst då jag behövt köpa lite utrustning. Jag jobbar dock varje ledig stund med diverse olika projekt och det kortsiktiga målet är att kunna ta ut motsvarande ca en halv månadslön i mot slutet av 2009. Det låter kanske inte så mycket, men det jag sysslar med i företaget har för tillfället egentligen inget att göra med att bli rik. Det är bara väldigt roligt att hålla på med, och det kommer i första hand känns det som. Det är även väldigt lärorikt och givetvis kommer jag kunna dra nytta av mina kunskaper i eventuella framtida större projekt med mer pengar inblandat.
Jag har också fått en mycket stark känsla av att jag inte vill vara anställd längre. Jag är trött på att jobba hela dagarna för att (eventuellt) göra någon annan rik.
Fördelen med att som jag jobba mycket mot internet är att mina webbsidor kan generera pengar även när jag inte jobbar. Mina webbsidor är en tillgång för mig och när de väl är klara så jobbar de åt mig och ger mig lön även när jag känner för att ligga och sova. Jag är som en chef med ett antal anställda som sliter hårt och genererar pengar medans jag sitter bakom mitt feta ekskrivbord på kontoret och röker cigarr och dricker konjak.
Jag tycker om att resa, och är även intresserad av att bo utomlands. Jag har bott utomlands tidigare, och kan tänka mig att göra det igen. Jag har en liten dröm om att flytta omkring mellan olika platser i världen. Bo ett halvår-år på något ställe och sen kanske åka vidare till nästa. Det enda jag behöver är en laptop med internetanslutning. Och givetvis en tillräcklig inkomst så jag kan betala boende och så vidare. Där kommer jag vara två år från nu hoppas jag. Sen om vi verkligen flyttar utomlands eller inte får vi se. Sverige är ganska bra att bo i, trots de löjliga skatterna och usla vädret på vinterhalvåret.
Posted by
Snåljåp
at
14:36
5
comments
torsdag 1 januari 2009
Inte lika kul längre
Det är faktiskt inte lika kul längre. Det var väldigt roligt förut när jag såg pengarna växa, och vi hade ett väldigt tydligt mål framför oss (att köpa lägenhet). Nu när det är avklarat, och alla pengarna är borta, så känns det väldigt "vanligt". Att ha en miljon på banken är ju ändå lite speciellt. Det är inte så många som har det, och det är verkligen inte många som lyckas spara ihop det på ett par år. Däremot är det väldigt många som har nästan tomt på banken och istället lån på en eller flera miljoner. Vi har börjat om från början, och den här gången börjar vi inte på 0 utan på minus 1 miljon.
Jag brukar sällan ångra vad jag har gjort tidigare i livet. Det är liksom meningslöst. En sak jag ångrar lite är att jag inte var mer ekonomiskt utbildad för ca 15 år sen. Då hade jag aldrig köpt dyra bilar och annat skräp man ändå inte kommer ihåg några år senare. Hade jag fått ekonomisk utbildning tidigare, så hade jag antagligen varit rik redan. Men sånt är som sagt meningslöst att fundera på eftersom jag inte kan ändra på det som redan har hänt.
Dom flesta människor anser att deras boende är deras största tillgång. Men när svåra tider kommer, och folk mister jobben, så visar det sig snart att boendet är deras största belastning. Det är ofta dyrt att bo och folk lånar pengar för att kunna köpa lägenheter och hus, precis som vi har gjort. Bankerna är inte särskilt förstående, och om man inte kan betala räntorna så kommer man också till slut bli av med sitt boende.
Jag menar inte att det är fel att låna pengar för att köpa en lägenhet. Men man bör vara medveten om att lägenheten inte är en tillgång. Och man måste dessutom vara säker på att man kan klara av att betala räntorna även om man blir av med jobbet.
Det som däremot är roligt är att skatterna fortsätter att sänkas. I år blir det typ 3000 kronor lägre skatt jämfört med 2008. Läs mer:
Jobbet och lönerna 2009
Lägre skatt men dyrare jobbresor
Jag är dock ganska övertygad om att diskussionerna i fikarummet på jobbet kommer fokuseras på att tv-avgiften höjts med 44 kronor per år. Det brukar vara så.
Posted by
Snåljåp
at
11:37
5
comments
måndag 29 december 2008
God jul och gott nytt år på er!
Det var ett tag sen sist, eller hur? Alla pengarna är borta. Lägenhet har vi förstås, men nu har vi en rejäl skuld istället och hur spännande är det egentligen. Vi hade inte så mycket möbler sen tidigare, för jag hade kastat alla mina gamla. Vi behövde alltså inreda hela lägenheten, och vi köpte dessutom allt nytt. Jag orkar inte hålla på med begagnat. Tur att Ikea finns i alla fall!
Det är lite svårare att spara pengar nuförtiden, men det hade vi ju räknat med. Det är inte bara räntor och avgifter som kostar utan att ha en stor lägenhet drar ju även med sig diverse andra kostnader. Allt är dock under kontroll och vi räknar kallt med att ha ca 250 tusen "över" inom ett år. Jag vet inte riktigt vad vi ska göra med pengarna. Det vore ju skönt att betala tillbaka lånet så snabbt som möjligt, men det är ändå väldigt bra att ha en buffert till att börja med och sen även investera på annat sätt, tex aktiemarknaden. Det kommer dock bli väldigt långsiktigt i så fall, typ köp och glöm.
Priserna på bostadsrätter har ju hunnit sjunka en hel del under tiden dessutom. Det är ett par lägenheter till salu i huset, men ingen verkar vara intresserad för dom är fortfarande till salu. Jag bryr mig dock inte det minsta om att priserna sjunker. För det första har vi inte tänkt att flytta. Och om vi hade tänkt att flytta ändå, så är det mest troliga att vi byter upp oss till nåt dyrare och då är ju prissänkningen bara till vår fördel.
Jag har inte haft speciellt mycket tid för att sitta framför datorn dom senaste månaderna heller. Och när jag haft det så har jag varit upptagen med andra grejer än bloggen. Jag försöker jobba så mycket som möjligt med det egna företaget jag startade i våras. Ännu har jag inte börjat tjäna så mycket pengar, men det är i alla fall väldigt roligt att hålla på. Målet är att kunna ha råd att jobba för mig själv på halvtid till att börja med, och sedan heltid. Det är en bit kvar tills det kan bli verklighet.
Posted by
Snåljåp
at
15:32
2
comments
lördag 6 september 2008
Länge sen sist
Nu var det över en månad sen jag skrev något. Det har varit ganska mycket att göra den senaste tiden, och bloggandet brukar alltid vara det första som får stryka på foten när det blir ont om tid. Hoppas ni har överseende med det.
Lägenheten är betald. Förmögenheten är utraderad och vårt sparande är nu inne på etapp 2, skulle man kunna säga. För tillfället har jag inte 100% koll på hela ekonomin men jag tänkte räkna på det inom kort. (siffran till höger uppdaterar jag först då)
Pengarna strömmar ut som aldrig förr. Förutom själva lägenheten som vi lyckades betala 50% kontant på, har vi även köpt en massa möbler och annat till lägenheten.
Vi har försökt att inte vara snåla, och det har gått ganska bra. Vi har köpt det vi har behövt men ändå försökt hitta bra priser.
Posted by
Snåljåp
at
16:25
9
comments