måndag 30 juni 2008

Amortera eller inte

En sak som är säker är att vi kommer fortsätta spara så mycket som möjligt. Hur mycket som är möjligt är lite svårt att säga, det beror ju på hur höga kostnader vi har.

Kostnaderna kan man enkelt påverka själv. Tycker man att boendekostnaderna är för höga, så flyttar men till mindre. Så enkelt är det. Vi har valt att köpa en ganska stor lägenhet för oss två (85 kvadrat) och tycker det är värt priset. Därför kan vi acceptera att det kommer kosta nästan fyra gånger så mycket som idag, bara för boendet.

En kostnad som tillkommer är heminredning, möbler och sånt. Idag bor vi i studentrum och behöver inte fundera på att köpa nya möbler.

Våra övriga kostnader tror jag kommer ligga på samma nivå som idag även i framtiden, så länge vi inte har bil. Eller barn, förstås. Barn kostar har jag hört. Det är dock en kostnad jag skulle välkomna med glädje. :)

Jag har räknat med att vi i alla fall kan avstå 20000 kronor varje månad, som antingen ska användas för att betala av lånet, eller investeras långsiktigt på annat sätt. Pengar som vi får över utöver de tjugo tusen, sparas kortsiktigt och kan användas för konsumtion eller investeras även det om det skulle bli mycket.

Det är egentligen nu den roliga biten börjar! Det vore kul att lära sig aktiehandel på riktigt, men antagligen har jag inte tålamod för det.

3 kommentarer:

Christian D. sa...

"Egentligen" borde man inte köpa aktier om man inte spenderar flera timmar varje vecka med att följa upp vad som händer i företagen. Hur ska man annars veta när man ska köpa eller sälja?

Själv köper jag investmentbolag och fonder för att sprida riskerna, men ägnar ingen tid alls åt att följa upp. Det är riskabelt, och jag litar helt på tips från andra. Vi får väl se om jag är dumdristig eller smart.

Ett bankkonto med runt 5% rörlig ränta är annars en rätt bra placering. Titta på Kaupthing Edge, Marginalen eller liknande.

Anonym sa...

Amortera är jättebra! Jag har amorterat rätt mycket på mitt lägenhetslån under sex år, och det är inget jag ångrar, speciellt inte i dessa tider av stigande räntor. Just nu amorterar jag 1861 kr och betalar 921 kr i ränta. Det är nästan så att jag "amorterar ikapp" räntestegringen!

Snåljåp sa...

skilling banco: Man är nog inte dumdristig om man köper aktier i investmentbolag. I och för sig kanske dom är dumdristiga, men det vet man inte förrän aktiekursen har rasat. :)

callec: Känslan att se skulden minska är trots allt värt en hel del, även om man kanske skulle kunna ha tjänat mer pengar genom att göra på något annat sätt.