Det var ett tag sen sist, eller hur? Alla pengarna är borta. Lägenhet har vi förstås, men nu har vi en rejäl skuld istället och hur spännande är det egentligen. Vi hade inte så mycket möbler sen tidigare, för jag hade kastat alla mina gamla. Vi behövde alltså inreda hela lägenheten, och vi köpte dessutom allt nytt. Jag orkar inte hålla på med begagnat. Tur att Ikea finns i alla fall!
Det är lite svårare att spara pengar nuförtiden, men det hade vi ju räknat med. Det är inte bara räntor och avgifter som kostar utan att ha en stor lägenhet drar ju även med sig diverse andra kostnader. Allt är dock under kontroll och vi räknar kallt med att ha ca 250 tusen "över" inom ett år. Jag vet inte riktigt vad vi ska göra med pengarna. Det vore ju skönt att betala tillbaka lånet så snabbt som möjligt, men det är ändå väldigt bra att ha en buffert till att börja med och sen även investera på annat sätt, tex aktiemarknaden. Det kommer dock bli väldigt långsiktigt i så fall, typ köp och glöm.
Priserna på bostadsrätter har ju hunnit sjunka en hel del under tiden dessutom. Det är ett par lägenheter till salu i huset, men ingen verkar vara intresserad för dom är fortfarande till salu. Jag bryr mig dock inte det minsta om att priserna sjunker. För det första har vi inte tänkt att flytta. Och om vi hade tänkt att flytta ändå, så är det mest troliga att vi byter upp oss till nåt dyrare och då är ju prissänkningen bara till vår fördel.
Jag har inte haft speciellt mycket tid för att sitta framför datorn dom senaste månaderna heller. Och när jag haft det så har jag varit upptagen med andra grejer än bloggen. Jag försöker jobba så mycket som möjligt med det egna företaget jag startade i våras. Ännu har jag inte börjat tjäna så mycket pengar, men det är i alla fall väldigt roligt att hålla på. Målet är att kunna ha råd att jobba för mig själv på halvtid till att börja med, och sedan heltid. Det är en bit kvar tills det kan bli verklighet.
måndag 29 december 2008
God jul och gott nytt år på er!
Posted by
Snåljåp
at
15:32
2
comments
lördag 6 september 2008
Länge sen sist
Nu var det över en månad sen jag skrev något. Det har varit ganska mycket att göra den senaste tiden, och bloggandet brukar alltid vara det första som får stryka på foten när det blir ont om tid. Hoppas ni har överseende med det.
Lägenheten är betald. Förmögenheten är utraderad och vårt sparande är nu inne på etapp 2, skulle man kunna säga. För tillfället har jag inte 100% koll på hela ekonomin men jag tänkte räkna på det inom kort. (siffran till höger uppdaterar jag först då)
Pengarna strömmar ut som aldrig förr. Förutom själva lägenheten som vi lyckades betala 50% kontant på, har vi även köpt en massa möbler och annat till lägenheten.
Vi har försökt att inte vara snåla, och det har gått ganska bra. Vi har köpt det vi har behövt men ändå försökt hitta bra priser.
Posted by
Snåljåp
at
16:25
9
comments
söndag 27 juli 2008
Hur lyckas vi spara så mycket?
I kommentarerna till förra inlägget så ställdes frågan hur det kan vara möjligt att spara runt 40000 kronor i månaden på två löner. Det kan vi göra för att vi har turen att tjäna ganska bra.
En normal månad gör vi av med ca 7000 kronor totalt. 3000 i hyra, 1500 för maten, och så diverse annat för ett par tusen. Vi skulle teoretiskt kunna få ner kostnaderna till under 5000 i månaden, men vi har märkt att vår smärtgräns verkar ligga ungefär runt 7000. Ner till den nivån har gått ganska bra, skulle vi spara mer så skulle det nog bli en del lidande och det känns onödigt.
Utöver våra dagjobb så har vi även ett företag där vi ibland får kortare uppdrag som är rätt lönsamma. Tyvärr fortfarande i ganska liten skala men förhoppningsvis kan vi utöka den biten.
Just nu får vi även ca 50000 per år i ränta (före skatt) på våra sparade pengar.
Jag vill helst inte gå in på några exakta siffror, den som är intresserad får försöka räkna baklänges på hur mycket vi tjänar på ett år. Min sambo tjänar dock nästan dubbelt så mycket som jag, så det är hon som står för den stora biten.
Posted by
Snåljåp
at
11:20
10
comments
lördag 19 juli 2008
Ränteinkomster blir ränteutgifter
Nu får vi drygt 4000 kronor i månaden i ränta på de pengarna vi har sparat ihop, och som vi har placerade på olika bankkonton.
När vi köpt lägenhet har vi istället för 1 miljon på banken, lån på 1 miljon av banken. Då får vi betala 5000 kronor i ränta till dom. Det blir en skillnad på 9000 kronor i månaden bara där, utöver ökade boendekostnader i allmänhet.
Det vore skönt att ha en passiv inkomst som överstiger kostnaden för lånet.
Att äga en lägenhet genererar ingen inkomst om man bor i den. Hyr man ut den kan man eventuellt tjäna lite (men kom ihåg att det är staten som bestämmer hur hög hyra din hyresgäst ska betala)
Posted by
Snåljåp
at
11:14
4
comments
torsdag 10 juli 2008
Räkna lägenhet som tillgång?
Nu kan vi för ett kort ögonblick kalla oss för miljonärer (även om vi är två som delar på en). Snart är vi vanliga svenssons igen.
Lägenheten måste ju ändå räknas som en tillgång, men det är inte förrän efter man sålt den som man är säker på hur mycket den var värd. Så det känns fel att räkna med den till sin totala förmögenhet. Alltså kan man inte kalla sig miljonär bara för att man äger en lägenhet för två miljoner och bara har lån på en miljon.
Egentligen är det samma sak med aktier och fonder, tycker jag. Det är inte förrän efter man sålt som man vet hur mycket pengar man fick. En enorm skillnad är dock att man kan sälja aktierna inom några minuter i normala fall, medans det för lägenheten kan ta nån månad.
På grund av detta kommer det stå ett jättestort negativt tal där uppe till höger, efter sommaren. Men jag kommer ändå notera lägenhetens uppskattade värde och även visa en siffra på hur mycket vi skulle kunna ha om vi sålde "idag".
Pengarna som är bundna i lägenheten kommer vi förmodligen aldrig att se röken av igen. Så småningom lär vi byta till en större lägenhet, kanske med mer lån, och senare ett stort hus, kanske med mer lån. Snart får ni se oss i Lyxfällan på tv! Skämt åsido, lån kan vara ett väldigt bra verktyg och inget man automatiskt måste vara rädd för.
Posted by
Snåljåp
at
20:19
0
comments
onsdag 9 juli 2008
Börja om från noll igen
Det tog två år från 0 till 1 miljon. Nu kommer vi gå ner till 0 igen. Eller egentligen minus 1 miljon förstås, men det som syns på kontot månaden för lägenhetsköpet lär vara ganska nära 0.
Vi får alltså göra en omstart med sparandet. Jag funderar lite på om vi kommer känna oss mindre säkra då jämfört med nu. 1 miljon på banken eller 1 miljon skuld. Vilket känns mest tillfredsställande? Jag tror fördelarna överväger trots allt, och jag lär känna mig väldigt nöjd ändå.
Det ska bli spännande att se hur snabbt det går att spara ihop till miljon nummer två. :)
Posted by
Snåljåp
at
17:43
5
comments
tisdag 8 juli 2008
Köp billig mat och spara pengar
Maten kan man spara mycket pengar på, det har jag skrivit om flera gånger. Det behöver inte byta att man äter sämre än andra, bara att man tänker på vad det är man köper. De flesta matbutiker publicerar sina veckoblad på nätet varje vecka (om man inte får reklamen i brevlådan). Gå igenom den och kolla vad som är billigt just nu, och rätta din matlagning efter det och inte tvärtom.
Det brukar även löna sig att gå till flera butiker och bara köpa det som är billigt i varje butik. Det kanske inte alla har tid med, så då får man nöja sig med en butik.
Köp mycket och frys in, tex billigt kött. Står det max X kg per kund, gå och handla flera gånger.
Om allt man köper är nedsatt 20% så blir ju totala matkostnaden 20% lägre per månad. Givetvis finns det sånt som sällan har extrapris, som tex mjölk och dylikt. Men totalt sett har man mycket pengar att spara genom att enbart köpa det som är billigt.
Posted by
Snåljåp
at
21:12
0
comments