måndag 7 januari 2008

Passiva inkomster är bra

Dan skriver lite om passiv inkomst i sin blogg: http://www.dan.se/min-julklapp-till-mig-sjalv.html
Speciellt i kommentarerna märker man att många verkar se passiva inkomster som nånting negativt och att den enda riktiga inkomsten är den man dagligen jobbar hårt för. Jag tycker det är lite konstigt att klaga på just passiva inkomster. Pengar är pengar och det krävs hårt jobb även för att bygga upp en passiv inkomst.

Att jobba hårt med sitt eget företag är säkert ofta väldigt roligt och givande, men om man inte jobbar får man inga pengar och därför är det många företagare som aldrig är lediga, aldrig åker på semester.
Jag vill också ha ett eget företag som jag trivs med men jag vill även kunna ta ledigt någon månad ibland för att resa någonstans och då skulle det kännas bra om pengarna fortsatte att ticka in på mitt konto trots att jag inte lyfter ett finger.

Och den dagen man tröttnar på sin verksamhet och bestämmer sig för att bara slappa så fortsätter pengarna att komma i alla fall. Passiva inkomster är bra, och hör sen!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller helt med dig. Passiva inkomster kan ju vara av många olika slag. Författare är ju typexemplet på folk som har dels aktiva inkomster men också passiva. Har man en gång skrivit en bok så kommer den förhoppningsvis fortsätta sälja ett tag efter man skrivit den... :)

Anonym sa...

Hej,

Ja, det är inget fel i passiva inkomster. Jag har många själv, men det som är fel är att hela tiden sträva efter att slippa jobba genom att skapa passiva inkomstflöden (alá Rich Dad).

Man kommer aldrig få ihop något vettigt ändå om man inte älskar det man gör från början.

Så passiva inkomster är en bra bieffekt av att göra det man gillar, men det är inte syftet. Så tycker i alla fall jag :)

Anonym sa...

Håller med dig, självklart är passiva inkomster bra.
Skulle bara haft lite fler.

Anonym sa...

passiv inkomst TIPS:
Starta 100 blogger blogar
"Ja, men att skriva 5-10 blogginlägg i veckan på varje blogg är omöjligt"
FEL! FEL! FEL!
Gå till abmblogg.com och kolla på video jag har gjort.
Du kan se hur jag skapar en blogg på mindre än 5min. En blogg som kommer att uppdateras helt automatiskt med nya färska inlägg varje dag.