fredag 9 maj 2008

Vi är där. Nästan...

Egentligen borde vi ha passerat miljongränsen vid det här laget. Vi har dock båda haft ganska stora utlägg den här månaden (tjänsteresor). Det är pengar som kommer tillbaks, men det gör att pengarna som finns på våra konton just nu är under en miljon. Lite olyckligt att dessa utlägg kom just nu när vi borde ha passerat över gränsen. :)

Jag väntar med att uppdatera siffran uppe till höger tills pengarna kommit tillbaks igen. Då är det sju siffror.

torsdag 6 mars 2008

Sänkt lön i år

Mitt jobb har kollektivavtal med Metall och kommer därmed följa deras avtal vilket innebär en höjning av lönen på 2,5% i år. Inflationstakten just nu är ca 3,2% så i praktiken innebär en höjning med 2,5% i praktiken en sänkning av reallönen.

Eller hur?

Jag är inte med i Metall så jag är inte speciellt nöjd med det här avtalet. Tyvärr så är företagets inställning till oss arbetare att om inte lönen duger så kan vi gärna få sluta. Det skulle vara ett så jäkla bra läge att hitta ett nytt jobb just nu...

måndag 3 mars 2008

Hur hittar folk hit?

Jag har roat mig med att titta på lite statistik över denna blogg, för det är väldigt roligt att se varifrån besökarna kommer och vad de söker på för att komma hit.

Det allra vanligaste sökordet för att hitta denna blogg är faktiskt:
Svea Direkt

Söker man på Svea Direkt i google så är faktiskt denna blogg den första träffen förutom Svea Direkt själva då alltså. Jag tror nog inte dom är så nöjda med rubriken på det inlägget, eller vad tror ni? :) Ännu har jag inte blivit stämd dock. Svea Direkt ligger fortfarande två tiondelar under både Marginalen och Kaupthing.

Andra sökord som besökarna använder för att hitta hit är, i popularitetsordning:

matlåda
spara pengar
tjäna pengar på din blogg
förmögenhet
passiv inkomst

Men jag ligger inte först på någon av dom så det blir inte så jättemånga besökare trots allt.

Av alla besökare som kommer hit är det 26% som kommer via en sökmotor (nästan bara Google). 63% kommer från andra webbplatser, främst andra bloggar om ekonomi. Resten, ca 11%, kommer direkt genom att skriva i adressen i adressfältet eller via bokmärke i webbläsaren.

Snart sommar igen

Även om vintern tillfälligt verkar ha kommit så har jag fått tillfälle att börja tänka på semestern. Jobbet vill att vi lämnar in önskemål om semester och jag ska faktiskt inte jobba hela sommaren som förra året. Vi hade tänkt åka på lite semester faktiskt, låta lusentapparna rulla som aldrig förr och se världen! Lite i alla fall.

Det känns helt rätt. Det var länge sen jag hade en riktigt semester och det börjar bli dags igen. Jag gillar att resa och fotografera och ser verkligen fram emot det!

söndag 2 mars 2008

Snart där!

Med 318 kronors marginal lyckades vi krypa över 900-tusenkronosstrecket denna månad, efter att alla räkningar är betalda dessutom. :)

Det lär ju dock sjunka under snart eftersom vi tyvärr måste köpa mat och annat tråkigt också.

Februari var en bra lönemånad men det lär krävas tre löner till innan vi är över miljonstrecket. Kanske räcker det med två månader om jag samtidigt säljer av lite grejer vi inte behöver. :)

lördag 23 februari 2008

Mycket att göra

Jag har inte skrivit på drygt tre veckor som ni kanske har märkt. Det beror på att jag har väldigt mycket att göra och bloggandet är alltid det första som blir lidande. Samtidigt så har jag egentligen inte så mycket att säga just nu.

Sparandet fortsätter i samma takt som förut, nästan. Skillnaden är att jag har börjat investera lite mer i mina webb-projekt som jag har planerat så länge. Jag vet att jag knappast kommer kunna slutföra speciellt många av dom på egen hand så jag har anlitat andra programmerare att göra det istället. Jag betalade ju flera tusen till en programmerare i höstas, men han gjorde aldrig klart jobbet då. Jag fick tillbaks pengarna som tur var. Nu var jag lite mer grundlig när jag valde programmerare och nu har det gått bättre faktiskt.

Ett av projekten som precis håller på att slutföras har faktiskt potential att bli hyfsat inkomstbringande. Men det lär krävas en ordentlig lansering med reklam i rätt kanaler. Tjänsten är väldigt nischad för en specifik målgrupp. Det är en stor fördel tycker jag för det är mycket lättare att nå ut till rätt personer med annonserna, via relaterade tidningar och webbplatser till exempel.

Frågan är hur mycket jag ska våga satsa i början. Tjänsten kommer att vara helt gratis för användarna och alla intäkter ska komma från annonsörer. Därmed måste jag ju komma upp i ett visst (ganska stort) antal aktiva användare innan det är nån mening med att sälja annonser. 10000 kan jag nog lägga på reklam utan vidare första månaden men frågan är hur mycket mer än så. Tio tusen är nästan ingenting i sammanhanget.

fredag 1 februari 2008

Ett år med bloggen

Nu är det lite drygt ett år sen jag startade den här bloggen. Tiden går fort när man har kul! I början pratade jag mest om att köpa lägenhet och inte så mycket om att spara. Om lägenhetsköpet skriver jag ofta fortfarande och det är ju egentligen därför vi började spara så hårt.

Miljonärens blogg nämnde jag redan första dagen och det var väl tack vare den jag också ville börja snålblogga. Jag tyckte inte det han skrev om snålmånader osv verkade speciellt hårt när jag jämförde med vårt eget sparande.

Den andra bloggen som jag läste då var Hur jag blev rik som mer handlar om ekonomi och företagande och inte snålande. Nu finns det hur många snål- och ekonomibloggar som helst och det är verkligen kul att folk har fått upp ögonen för sin privatekonomi. Programmet Lyxfällan var väl också en stor anledning till det. Jag ser inte på tv själv så ofta men har kommit ihåg att titta på några avsnitt. Det är ganska roligt fast det alltid handlar om samma sak:
Ett par spenderar alla sina pengar*2. Paret lånar mer pengar. Paret slutar öppna kuvert. Paret förstår att enda utvägen är att berätta sin historia inför hela svenska folket. Paret darrar på läppen. Paret får lektion 1A i privatekonomi av programledarna. Paret är räddat! Paret får en lyxresa till Västindien som pris för att dom var så duktiga. Ungefär. Klagar jag? Nejdå, det är grym tv!

Jag vet inte exakt hur mycket pengar vi har sparat sen bloggen började, jag verkar inte ha skrivit det i dom första inläggen. Men jag uppskattar att vi hade ca 300 tusen då.