torsdag 3 juli 2008

Många bankkonton blir det

Någon undrar om vi verkligen har en miljon i ett konto på banken, och så är det. Eftersom vi ska spendera allting på en lägenhet snart så går det inte att riskera att ha pengarna på börsen. Dock är det inte ett enda konto utan flera olika.

Staten har ju sin insättningsgaranti som gör att man får pengarna tillbaka om banken skulle gå i konkurs eller dylikt. Den gäller dock bara upp till max 250 tusen kronor. Nu är det väl ganska liten risk att en bank hamnar i såna problem, men man har ju hört vad som hänt med vissa banker det senaste året i USA. Det kan säkert hända även här.

Med tanke på det, och för att sänka risken maximalt, så har vi fördelat upp pengarna på flera olika banker. Jag och min sambo har konton i dessa banker:

Skandiabanken (3,75% - lönekontot där vi försöker ha så lite pengar som möjligt)
Svea Direkt (4,85%)
Marginalen (5%)
Kaupthing (5,05%)

Skulle någon plötsligt ha högre ränta än de andra är det en enkel match att flytta omkring pengarna och börja fylla upp hos den som ger högst och sen vidare neråt.

Att ha alla pengar hos den som ger högst ränta skulle ge marginellt högre avkastning, men också en lite större risk.

1 kommentar:

Karl sa...

En kommentar på en något gammal post men... :
Tänk på att villkoren för olika bankkonton är olika. Mitt Swedbank konto ger ränta på lägsta summan under en hel månad medan Kaupthing ger ränta per dag. Jag kan ha missförstått villkoren, men det var så jag tolkade dom.