tisdag 27 februari 2007

Laga mat själv ett måste

Nuförtiden när jag har sambo och så äter vi alltid väldigt bra, regelbundet, näringsriktigt och allt sånt tjafs. Tidigare när jag mest levde ensam så var det lite si och så med det. Jag brukade storhandla en gång i månaden för ca 600 kronor. Då var jag duktig och lagade ca 20-25 matlådor för att ha mat att äta hemma. Jag tog aldrig med dom till jobbet lustigt nog för där åt jag oftast mackor som jag köpte i kiosken, men ibland åt jag även i restaurangen. Sedan blev det mycket hamburgare och pizza emellanåt. Om jag hade tomt i kylen en lördagsförmiddag så hände det ganska ofta att jag åkte till pizzerian och köpte tre pizzor direkt, som jag åt upp under dagen. Repeat next day.

Det räcker att räkna lite snabbt för att inse att jag la ner minst dubbelt så mycket pengar på maten då som nu trots att jag åt betydligt sämre (nu är jag inte lika övertygad om att en liter glass räknas som en fullvärdig middag. Inte heller tre semlor och ett sexpack öl)

Det är tråkigt att laga mat, men det är värt det. Gör en massa matlådor på samma gång så får man det överstökat och sparar även en massa pengar.

Fast ibland saknar jag mitt gamla liv. Det är ju rätt gott med semlor till middag och man slipper laga mat!

4 kommentarer:

Fredrik Persson sa...

SEMLOR OCH ÖL!?

Det var det äckligaste jag någonsin hört, hehehe!

Det är ekonomiskt klokt att ta hand om sig själv. En liknelse; antag att du ett år tjänar 400.000 kronor. Om börsen det året gick 10% upp så motsvarar du personligen ett kapital på fyra miljoner. Ännu fräckare blir det om börsen bara gick 1% upp. Då motsvarar du ett kapital på fyrtio miljoner kronor!

Ett sådant kapital vill du väl inte förstöra genom att mata det med skräpmat som leder till hjärtbesvär och förtidspensionering?

Vidare; det behöver inte vara tråkigt att laga mat. Ju oftare man gör det, desto duktigare blir man och det är väldigt roligt när man inser att den mat man själv lagar är godare än den man betalar 60:- för på lunchrestaurangen.

Anonym sa...

Jag håller med, när man väl hålit på med sina matlådor ett tag tänker man inte ens på att man behöver fixa. Dessutom hjälper det till att vi numera har diskmaskin hemma ;)

Snåljåp sa...

Semlor och öl är väl en fin kombination... :) Ärligt talat så drack jag väl inte ölen till semlorna utan det var mest ett talande exempel på hur det kunde ha sett ut en vanlig dag.

Nu är det matlådor som gäller varje dag, bra och god mat också. Det har blivit min sambo som tagit på sig ansvaret för att laga maten, mest för att hon brukar komma hem tidigare än jag, men jag är rätt vass på att laga mat också faktiskt, problemet är att jag inte kan så många olika rätter.

Snåljåp sa...

fredrik, intressant det där om lön/kapital förresten, det har jag inte tänkt på förut.