söndag 4 januari 2009

Bra att sköta bokföringen

Jag måste erkänna att jag slarvat med bokföringen i mitt företag. Trots att man enligt lagen ska bokföra löpande så har jag inte gjort det, utan nu i jul och nyår så har jag samlat ihop alla mina kvitton och fakturor och börjat bokföra. Nu när jag gått igenom alla kvitton så märker jag att mycket jag betalat för egentligen har varit helt i onödan. Till exempel så har jag flera olika webbhotell i både Sverige och USA och även en server som jag betalar för varje månad. Pengarna dras automatiskt från mitt konto. När jag samlade ihop allla kvitton så insåg jag att det faktiskt var ganska mycket pengar. Det fick mig att inventera bland mina webbplatser, sortera och flytta om lite, säga upp oanvända och onödiga tjänster. Resultatet i det här fallet blev ca 500 kronor i månaden mindre i utgifter och jag har inte mist någon funktionalitet.

Givetvis borde jag ha bokfört alla utgifter direkt som man ska göra, då hade jag fått upp ögonen tidigare och kunnat avsluta tjänster jag inte behövde.

Samma sak gäller privat. Bokför man sina privata utgifter (för kassabok) så får man en helt annan koll på sin ekonomi och vet direkt vart pengarna tar vägen.

Jag förde kassabok förut och redovisade även i bloggen varje månad. Det slutade jag med till slut eftersom jag kände att jag hade en så pass stark disciplin och kontroll på ekonomin att jag inte behövde få det bekräftat på papper. Nu har jag fått börja fundera på om det inte är dags att börja föra kassabok privat igen också.

Inga kommentarer: