lördag 10 maj 2008

Ett oanständigt förslag

Jag äger ett gäng domäner, främst .se-domäner. Vissa av dom är ganska bra och skulle kunna säljas för ett ganska högt pris. Dock har jag alltid haft egna planer för domänerna när jag registrerat dom, och har aldrig köpt enbart i syfte att sälja till högre pris.

Ibland blir jag kontaktad av någon som vill köpa en av domänerna. Oftast leder det inte till något eftersom jag inte är villig att släppa domänerna för småpengar.

Nyligen fick jag ett mail från ett företag som var intresserade av en av mina bättre domäner. Dom skrev att dom höll på att utveckla en jättebra portal inom det området och min domän skulle vara den allra bästa, vilket jag helt klart håller med om att den är. Det var därför jag själv köpte den. Eftersom jag själv tycker det är lite trist att bara få en engångssumma och sen se "konkurrenten" (det var ju jag som skulle göra den där portalen från början...) dra ifrån och bli störst, och rik! Därför föreslog jag att jag skulle kunna överlåta domänen gratis mot att jag gick in som delägare i projektet. Jag nämnde ingen procentsats eller liknande, bara la fram förslaget för vidare diskussion. Inte helt orimligt eller?

Svaret jag fick tillbaks var två andra förslag.

1) Jag skulle ge bort domänen gratis till dom, men om företaget går i konkurs så får jag tillbaks den.

2) Jag skulle låna ut domänen gratis till dom tills företaget går i konkurs.

Jag ser i och för sig ingen skillnad på dom två olika förslagen. De var formulerade på ett lite annat, krångligare sätt, men innebörden var ovanstående.

Jag brydde mig inte ens om att svara. Istället ser jag fram emot att skapa en ännu bättre tjänst än deras på min domän.

14 kommentarer:

Thomas sa...

Bra gjort. Man skall inte ens svara på skambud. De som ger sådana förslag som du fick lever inte riktigt i verkligheten.

Anonym sa...

Om tid är pengar så sparade du nog en del genom att inte svara. Skrattretande att de vill ha din domän gratis.

Unknown sa...

Helt rätt att dissa dem.
Skojare..

Johan

www.ekonomisajten.com

Anonym sa...

Om företaget äger andra domäner så fråga om de vill ge bort dem till dig gratis :P

Marcus sa...

Det lät så korkat så man knappt tror att det är sant :)

Bygg en bättre portal du! :)

Anonym sa...

Ska bli intressant och se vad du hittar på att göra med domänen :)

Anonym sa...

Oj oj oj, det där skulle jag bara svara på med spydigheter. Tror de inte ens själv på sin idé tillräckligt mycket för att betala för den?

Snåljåp sa...

Dumma förslag kommer lite då och då men då är det mer av typen att nån bjuder 100 kronor för en domän. Den här killen verkade seriös först eftersom han presenterade sin idé och allt.

Fast jag antar att vi är drömmare båda två. Han vill ha domänen gratis och jag vill helst ha en miljard för den. :)

Anonym sa...

Vilka dumma förslag du fick, är min första tanke. :-) Min andra tanke är att bygg en webbsida som du tror folk kan använda sig av.

Vad är det för domäner vi pratar om?

Anonym sa...

Gratis hihihihihi jo man kan ju alltid ha det som önskemål. Men ett realistiskt mål???

Rikframtid sa...

Man måste ju alltid försöka, kan man få något gratis så är ju aldrig det fel :)

Anonym sa...

Dom trodde dom kunde lura till sej din domän gratis. Där bet dom sej i häcken.....

Anonym sa...

Vad har hänt med bloggen? Gått över en månad sedan senaste inlägget nu? För att ge dig lite smisk så att du förhoppningsvis kommer igång igen så tar jag bort länken till att du börjar skriva på nytt, säg till då! :)

Snåljåp sa...

Jag skriver när jag hittar något att skriva om. På onsdag blir det ett inlägg till åtminstone!

Det har blivit drygt 200 inlägg totalt och det finns inte så mycket mer att säga om att spara och snåla. Snart kommer jag dock ändra inriktning på mitt sparande och kommer säkert komma igång igen med bloggandet.