tisdag 3 april 2007

Sugen på att slösa bort allt!

Jag pratade med en kompis igår om att vi sparar allt, och avslöjade väl rätt mycket detaljer om hur pass snålt vi lever och vad vi har dragit in på. Han sa att inte hade nån lust att spara nåt, han levde bra som det var nu och tänkte att han kunde låna pengar på banken ifall han ville köpa hus eller liknande. Så enkelt det vore, att helt enkelt strunta i att spara och bara konsumera upp allt hela tiden. Ny bil, äta ute, aldrig fundera på om 30 spänn för ett glas läsk är dyrt eller inte, osv.
Jag tycker vi har lyckats spara så jäkla mycket att det börjar kännas som om vi pengar redan. För ett tag sen satt jag och bläddrade bland bilannonserna i en dagstidning och då slog det mig att vi faktiskt hade råd att köpa vilken ny bil som helst kontant! (förutom dom i BMW:s annons, men alla andra...) Om vi köper en billig bil så skulle det inte märkas så mycket... Jag har börjat få såna tankar ibland, men vi SKA INTE köpa bil! :) Det är dock en skön känsla att veta att vi kan.

Inom några månader kommer vi nå halvmiljonen men tyvärr lär det bli omöjligt att komma upp i en hel miljon innan lägenheten ska betalas. Det känns lite svårare att säga att man är miljonär om man har alla pengar bundna i en lägenhet.

5 kommentarer:

Fredrik Persson sa...

Börjar du få "the fever"? :)

När man börjar få spenderar-feber (vilket vanligen händer när man umgås med slösaktiga personer) så gäller det att kontrollera det. Och om det inte går, så måste man se till att begränsa skadeverkningarna.

Exempel; om du blir störtsugen på en bil; köp istället en helt ny kinatillverkad moppe för 7000:-!

Anonym sa...

Jag skulle ha skrivit: om du blir störtsugen på en bil; köp istället en 200 gr chokladkaka! 7000;- är ju mkt pengar för ngt man inte behöver.

Snåljåp sa...

The fever kommer och går och hittills har jag klarat mig från att köpa nåt stort!

Kinamoppe köpte jag för ett år sen men det var precis samtidigt som vi började jobba så då var vi inte lika inne i sparandet som nu.

Det jobbigaste är att det är så lång tid mellan lönerna så det tar tid att se pengarna växa.

Admin sa...

Hang in there! Jag har köpt både det ena och det andra på sista tiden, men nu får det vara slutshoppat.

När dina vänner berättar om sina strategier för att slippa spara, tänk då på deras liv respektive ert om 15 år. Skuldsatta upp över öronen med hot om att tvingas sälja bostaden om räntorna går upp respektive skuldfria med extremt låga boendekostnader och alla pengar i världen att göra härliga resor med eller kanske att lyxrenovera badrummet (och öka bostadens värde) med.

Är det bara du som blir sugen, eller tjejen också?

Olof Ekman sa...

Got damn..förstår inte alla dessa personer som endast sparar för sparandets skull, jag kan säga att jag är värdelös på att spara, men det är inget jag lider av. Tycker om att spendera, (eller igentligen tycker jag väll om det jag får när jag spenderar) fan man måste väll leva, sen att man investerar m.m. är en helt annan sak anser jag! Kolla gärna min blogg, väldigt ny dock!